mAirlist slaat soms tracks over

Hi @RuVo80, ik denk niet dat het wat met het overslaan van de tracks te maken heeft maar ik wil het toch nog eens bij je aankaarten. Ik heb ook nog wat vragen.

In het plaatje de screenshots hoe de eventplanner nu is geconfigureerd. Ergens vorig jaar heb ik dat onder jouw bezielende leiding zo ingesteld. Het werkt nog steeds prima maar er zitten wel voor mij onverklaarbare instellingen in.

  1. De twee vinkjes (voor de events 2 en 3, event 1 staat altijd uit) die nu aangevinkt zijn reageren vreemd. Het lukt me met geen mogelijkheid om het bovenste vinkje alleen aan te krijgen. Deze doet het alleen in combinatie met de onderste. Ik kan wel alle vinkjes weghalen. M.a.w. als vinkje 3 aan is kan ik vinkje 2 aan en uit schakelen.

  2. Toen ik het vinkje voor event 2 voor ā€œInladen van nieuwe playlistā€ uitzette gebeurde er aan het eind van het uur niks meer. Wat doet event 3 dan? Ik begrijp het verschil tussen beide events ook niet. Wat is het verschil tussen Laad databank playlist en Databank playlist toevoegen? En kunnen die twee niet gecombineerd in Ć©Ć©n event?

Stel dat deze twee events toch tot een vreemde situatie leiden. Door dat gedoe met die geskipte tracks en de vreemde tijdsmeldingen zoals je hierboven kunt zien lijkt het toch dat er iets serieus mis is. Zo erg mis dat de cartwall niet meer werkt en ik mAirlist opnieuw moet starten om de boel weer te laten draaien.

Zoals je weet staat alle muziek en jingles op mā€™n NAS. Als ik deze NAS upgrade terwijl mAirlist draait (is een keer per ongeluk gebeurd) dan is mAirlist snel aan het einde van zijn playlist maar verder gebeurt er niks. De cartwall blijft werken en tracks worden weer afgespeeld als de NAS weer online is.

Ik stel je reactie weer erg op prijs! Thx.

Hoi Menno,

We hebben inderdaad eerder samen gekeken naar het automatisch inladen van een playlist.
Jouw event 2 en 3 zullen conflicten krijgen zodra ze tegelijk geactiveerd zijn (het vinkje aan)
Beide events starten namelijk op exact hetzelfde tijdstip en voeren allebei een andere manier van inladen van een playlist uit. We hebben destijds deze 2 aangemaakt om het verschil te laten zien qua inladen/toevoegen.

Het verschil tussen die twew:

  • Een playlist inladen wil zeggen dat de huidige playlist wordt verwijderd (op het nummer na wat op dat moment wordt afgespeelt.)
  • Een playlist toevoegen wil zeggen dat de huidige playlist blijft staan, maar dat er een nieuwe playlist onder wordt geplaatst.

Deze twee functies wil je dus niet tegelijk uit laten voeren. Dit zal ook zeker problemen geven zodra mAirlist deze twee acties tegelijk uit moet voeren.
Het is ook raar om beide acties in 1 event te plaatsen. Je wilt of inladen of toevoegen. Niet allebei. (Dat gaat ook niet)

Mijn advies is om maar 1 beide events te activeren. En dus event 2 (inladen van playlist) of event 3 (toevoegen van playlist) aan te vinken. Net wat jouw voorkeur heeft.

Gezien het feit dat het overslaan van de muziek niet op dat tijdstip gebeurd kun je er zeker van zijn dat dit er los van staat.

De vinkjes van de events staan helemaal los van elkaar. Je moet ze dus gewoon allemaal los van elkaar aan en uit kunnen schakelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Thx @RuVo80! Heldere uitleg wederom. Het is nu kwart voor 9 en ik heb nu alleen de optie Inladen van een nieuwe playlist geselecteerd. Ik ben benieuwd of dat goed gaat even voor 9 uur.

Je stelt dat de vinkjes los staan van elkaar wat ik inderdaad ook zou verwachten, maar vinkje 2 kan ik niet selecteren zonder vinkje 3 ook geselecteerd te hebben. Als ik op vinkje 2 klik dan wordt eerst vinkje 3 geselecteerd, echt waar!!!

Misschien helpt het als ik mAirlist een keer opnieuw installeer maar ik heb geen idee waar ik dan allemaal tegenaan loop (licentiecode invoeren, databasekoppelingen enz.).

Nog even over dat overslaan van track (en ik verwacht net als jij niet dat dat met de vinkjes te maken heeft). Als zich dat probleem voordoet dan slaat mAirlist 4 tot 5 tracks over. Afgelopen donderdagavond kon ik de tracks van Nomad en Jem wel beluisteren op de voorafluistering (Cue knop op mā€™n Airence) maar als ik 'm wilde instarten dan gebeurde er niks maar kwam wel de actuele tijd er voor te staan. De track van Crosby deed het wel. Zou dit probleem iets te maken kunnen hebben met de geluidskaarten in de Airence? Er gaat gewoon iets drastisch verkeerd al gebeurt het niet vaak, meestal 1x per week. Ik heb gewoon geen idee waar ik dit moet zoekenā€¦

EDIT: in de eventmanager heb ik nu alleen Inladen van een nieuwe playlist laten staan. Werkt!

Fijn dat het inladen van de playlists weer goed gaat.

Dat je wel de pfl kunt horen maar niet zodra je een item start kan inderdaad te maken hebben met de geluidskaartinstellingen.
Heb je voor zowel pfl als afspelen dezelfde type geselecteerd? (Bv wasapi?)
Als deze voor die 2 niet gelijk staan kan net probleem wat je beschrijft inderdaad voorkomen.
Heb je verder op de pc nog iets van voicemeeter draaien? Dan moeten die instellingen ook overeenkomen met de instellingen in mAirlist.

Ik heb 't niet duidelijk uitgelegd denk ik. Op het moment dat mAirlist tracks overslaat kan ik de volgende track wel starten op de cue maar als ik 'm start om in de uitzending te komen dan wordt die track geskipt. Kan er dan helemaal niets meeā€¦ Gek word ik er vanā€¦ Normaal werkt het natuurlijk wel prima!

Ik ben net klaar met mā€™n liveprogramma (23 uur). De derde track na de uurwisseling van 23 uur wordt weer geskipt, net als de 4 volgende tracks, mAirlist deed er nog best even over, het duurde meerdere seconden. Dat is weer voor het eerst sinds afgelopen zondag. Elke week is het een keer raak.

Ik heb alle geluidskaartinstellingen gecheckt, ze staan allemaal op WASAPI. Ik gebruik 4 geluidskaarten die in de D&R Airence zijn ingebouwd. Daarnaast gebruik ik een oude Native Instruments geluidkaart, Audio 4 DJ. Deze gebruik ik om de output van limiter terug te voeren naar de streaming encoder. Ook deze staat op WASAPI. Ik heb wel moeite moeten doen om die kaart aan de praat te krijgen omdat er geen drivers meer zijn voor Windows 10/11. Ding klinkt prima en hapert nooit, ik luister praktisch de hele dag naar mā€™n stream. Toch vraag ik me af of dat geskip niet soundkaart-gerelateerd is. In het begin heb ik veel problemen gehad met mā€™n PC en mAirlist maar dat geskip is later ontstaan, maar of dat de trigger is geweest. Wat denk jij?

Heb je nog contact hierover gehad met @UliNobbe of @Torben? Helaas hoor ik niets van ze. Het is niet echt relaxed radiomaken als je weet dat de boel er zo mee kan stoppenā€¦

Vanavond was het weer feest. Dus ik ben maar weer eens door de instellingen gegaan want ik begin een beetje ten einde raad te komen. Is weinig lol aan om tijdens live draaien geconfronteerd te worden met tracks die halverwege stoppen. En dat de volgende die klaarstaat ook geskipt wordtā€¦ Maar goed, ter zake. Ik heb een probleem gevonden bij de Audio 4 DJ kaart. De USB buffer stond op 1 ms en dat voldeed blijkbaar niet. Staat nu op 2 ms en nu geeft de diagnostics aan dat het prima werkt.

Zou dit van invloed kunnen zijn op de performance van mAirlist? Zoals hierboven aangegeven wordt deze geluidskaart gebruikt om de audio vanaf mā€™n limiter richting de streaming encoder input van mAirlist te voeren. Muziek afspelen gaat met de ingebouwde geluidskaarten van de D&R Airence.

Ik heb het probleem gelukkig niet, maar vind het wel heel fijn dat je ons op de hoogte houdt. Mocht ik ooit zoiets krijgen, dan weet ik iig waar ik zou kunnen zoeken naar het probleem. Ik hoop trouwens dat je probleem nu verholpen is!

Dank je. Ik hoop het ook al twijfel ik of deze zaken iets met elkaar te maken hebben. Ik heb dit probleem elke week wel een keer dus over een week of twee moet ik weten of dit de oplossing van het probleem is.

Blijkbaar was een aanpassing aan de USB settings van de Audio 4 DJ kaart niet de oplossing voor mijn probleem van overslaande tracks. Vandaag heb ik tweemaal met een tussentijd van een aantal uren een update van mijn Synology NAS uitgevoerd. Beide veroorzaakten ā€œhet probleemā€! De tweede betrof een update van de SMB server. Dat die update de boel even stil legt vind ik logisch, maar dat mAirlist daar van slag van raaktā€¦ de cartwall reageerde daarna niet meer. Een herstart lost het probleem op.

Ik heb op het forum wat artikelen gevonden die blijkbaar een relatie hebben met de problemen die ik ervaar. Van alle geluidskaarten (4x Airence en 2x Audio 4 DJ) heb ik de samplefrequentie verlaagd van 48 naar 44,1kHz al vraag ik me af of dat een probleem oplost. Daarnaast heb ik een vinkje geplaatst bij Disable all enhancements voor alle 4 de kaarten:
image
Ook daar verwacht ik geen positieve invloed want er stond geen enkel vinkje in het veld eronder.

Ik werd wel getriggerd door een opmerking van @Torben om de volgende aanpassing te doen: Een vinkje voor "Gebruik asynchroon bestand lezen. Dat vinkje heb ik geplaatst.

Is het nog zinvol de settings onder ā€œprestatiesā€ te verhogen? Een bestandsbuffer die nu op 64kB staat ingesteld, is dat niet ontzettend weinig?

En zijn onderstaande instellingen voldoende?

Stel dat mijn problemen toch ontstaan door tijdelijk even geen bestand beschikbaar zou de buffering dan niet hoger moeten?

Bedankt voor jullie meedenken!

PS EDIT:
Schuif 3 van de Airence gebruik ik voor het geluid dat uit mā€™n pc komt zoals afspelen met AIMP en VLC media player maar ook voor de PFL van mAirlist (databankvenster, cue point editor, PFL Speler scherm object en de Mix editor). Ik heb nooit vreemde dingen gehoord. Het afspelen met bijv. AIMP en tegelijkertijd de mix editor gaat prima, wel alles door elkaar natuurlijk en niet zo zinvol maar het geeft geen harde conflicten. Als ik bij de WASAPI instellingen kijk dan zie ik ook de modus ā€œGedeeldā€ voor alle geluidskaarten. Ik neem aan dat dat ā€œgedeeldā€ betrekking heeft dat de kaart door meerdere spelers/bronnen gebruikt kan worden.

image
image

Weer een update over dit topic waarbij ik blijkbaar de enige ben die tegen problemen aanloopt. Never mind.

De aanpassingen die ik recent heb doorgevoerd leken een succes! Toen ik begin van de avond weer achter mā€™n mengpaneel plaatsnam kon ik met de muis de jingles in de cartwall starten! Dat lukte nooit als er ergens gedurende de week ervoor een skipactie had plaatsgevondenā€¦ Het vreemde was alleen dat de knoppen op mā€™n Airence bevroren leken. Ze brandden groen maar indrukken van een knop leidde tot niks. Ook het wijzigen van jingletabblad met een andere indeling die andere knopjes aanstuurt leidde niet tot verandering. Geen probleem dacht ik want als ik jingles wil draaien dan start ik die toch altijd met de muis en meestal gebruik ik de mixeditor.

Toen ik mijn liveprogramma wilde beginnen reageerde mAirlist niet op de On knop om een speler te starten direct na het hele uur. Het ging helemaal fout, de laatste track die werd gedraaid werd opnieuw gestart en ik kon niks nieuws starten. Wat er precies gebeurde kan ik niet terugfilmen in mā€™n hoofd. Toen mAirlist maar afgesloten en opnieuw opgestart. Daā€™s geen relaxt begin van een programmaā€¦

USB werkte wel want er klonk muziekā€¦ Ik denk dat ik er maar aan moet wennen dat ik mAirlist voorafgaand aan een liveprogramma maar even moet herstartenā€¦ Misschien toch nog iemand met tips?

Het ging al meer dan een week goed, tot gisterenā€¦

En de cartwall is ook weer van slag. Voor de rest draait mairlist gewoon door. @UliNobbe, @Torben habt ihr keine Ahnung was loss ist? Cartwall functioniert auch nicht mehrā€¦

Menno, hoe vervelend het ook klinkt, ik vermoed toch dat er iets, een instelling o.i.d., in jouw specifieke configuratie set up dit veroorzaakt. Het komt op mij over als een uniek probleem. Wellicht kun je @Torben op afstand mee laten kijken in jouw configuratie (mogelijk betaalde support)?

Menno,
Ik sluit me aan bij Adriaan. Het lijkt mij ook een probleem welke door een configuratie setup (Binnen of buiten mAirlist), hardware matige of een andere niet eenvoudig te traceren oorzaak optreed.
Heb je al ooit een bugreport gemaakt? Ik zou adviseren elke keer in deze situatie een bug rapport te maken en deze te bewaren. Zo een aantal rapporten verzamelen en dan vragen of Torben uit meerdere rapporten de oorzaak kan en wil herleiden. Wellicht dat hij met meerdere rapporten een verband kan vinden en zo ontdekken wat er speelt.
Dat je de bug rapporten bewaard en later laat bekijken als je er meerdere hebt wil overigens niet garanderen dat Torben ook daadwerkelijk de oorzaak hieruit kan halen. Enige is dat hij kan proberen dit te doen.

Iedereen, inclusief mezelf, wil je heel graag helpen. Maar aangezien het probleem niet op vaste momenten komt, of met bepaalde acties, lijkt het echt niet op een software bug. Dan zou die situatie te herleiden zijn naar vaste momenten of gebeurtenissen. En dan zou (bijna) iedereen dezelfde problemen moeten ervaren.
Ik hoop dat je zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt wat er precies gebeurd en dat je kunt voorkomen dat het weer gaat gebeuren.

Hopelijk hou je ons hier wel op de hoogte, ik ben wel erg benieuwd wat de echte oorzaak is!

Dank voor het meedenken heren! Een kennis van me die ook met mAirlist draait vroeg me om te checken of ik mā€™n Airence niet via USB3 had aangesloten want dat wordt niet geadviseerd. Ik dacht dat al eens gecontroleerd te hebben maar een extra check kan geen kwaad. Toen ik de USB stekker achter op mā€™n PC aanraakte stopte het afspelen direct. Dat heb ik meerdere keren opnieuw kunnen laten gebeuren dus dat was geen toeval. Ik heb een nieuwe (stevige en wat duurdere) USB kabel besteld en de D&R kabel verwijderd. Nu levert rommelen aan de connector geen onderbrekingen meer op. Geen idee of dat het probleem was maar een slechte verbinding kan vast leiden tot rare fratsen. Wederom een hardwareprobleem waar ik er toch al meerdere van heb gehad en dat ondanks dat ik alles nieuw heb gekocht en niet bepaald heb bezuinigd op hardwareā€¦ Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Hallo Menno, is het fenomeen nog opgetreden recentelijk?

De nieuwe kabel maakt niet het verschilā€¦ Ik kan nu wel aan de stekker rommelen zonder dat de verbinding met de Airence wegvalt maar vanavond was er weer een probleem met de knoppen en de cartwall. De volgende stap is dan toch maar om een andere USB2 poort te proberen. Moet ik wel in Windows de geluidskaarten opnieuw configureren want Windows gooit ze allemaal door elkaar. Als dat 't niet is dan weet ik 't ook nietā€¦ Wordt vervolgd.

Sorry, bovenstaand bericht had ik blijkbaar nog niet geplaatst. Dank voor je belangstelling Adriaan. Sinds ik de USB kabel heb vervangen is het toch weer een keer opgetreden. Laatste keer meer dan een week geleden.

Hey @Menno
Hoe gaat het momenteel met je setup
De airence op een usb2 poort is inderdaad een goed punt.
Gebruik je verder nog software van d&r (de keymapper) of alles in mairlist zelf als remote?
De software van d&r is mede de oorzaak dat mAirlist nog niet in 64bit beschikbaar is.
Mocht je de keymapper gebruiken, probeer deze dan te omzeilen. Wat makkelijk gaat met de ingebouwde airence remotecontrol in mAirlist.

Thanks voor je vraag naar de status RuVo! De AIrence was al aangesloten op een USB2 poort maar als ik dat niet nogmaals gecheckt had dan had ik die brakke kabel niet snel ontdekt. Het bizarre is dat ik na de vervanging van de kabel nog een keer een fout heb gehad waarbij er tracks waren overgeslagen en de cartwall het niet meer deed (achteraf gezien deed de fader/knopstart het ook niet meerā€¦) maar nu draait het al een paar weken zonder problemen. Eindelijk!

Gelukkig dat ik die keymapper niet nodig had want al dat uitzoekwerk is niet echt mijn ding. mAirlist is 100% compatibel met D&R hardware, dus tijdens installatie hoefde ik alleen het D&R type door te geven en toen werkte alles. Er zitten veel meer knoppen op de Airence die ik misschien handig zou kunnen gebruiken maar dat is iets voor de verre toekomst. Ik zoek eigenlijk nog een beheerder die me daarmee zou kunnen ontlastenā€¦