mAirlist slaat soms tracks over

Hi, ik draai al zeker 7 weken een non-stop programma met mAirlist. Ik gebruik ook de streamingfunctionaliteit van mAirlist, al heb ik geen idee of dat van belang is voor mijn vraag. Wat me opvalt, ik heb het al een paar keer geconstateerd, is dat mAirlist soms zomaar 5 tracks uit de playlist overslaat waardoor het een kwartier voor het volgende hele uur stil wordt. Ik heb zojuist de nieuwste versie 7.1.2 geïnstalleerd maar heb nog geen ervaring of dat het probleem oplost. Iemand hiermee bekend?

PC is splinternieuw en wordt maar voor 2% belast. De muziek komt van een Synology NAS. Ik heb nog nooit haperingen in de audio gehoord waaruit ik concludeer dat de NAS en het netwerk (Gb ethernet) geen belemmering vormen.

Dank voor je reactie!

Hi Menno,

wat zegt het system log? Zijn er foutmeldingen daar?

Kun je ook een screenshot plaatsen van de situatie? wellicht dat er iets zichtbaar kan zijn qua timing.

Hi Stefan. Ik heb de log bekeken. het probleem ontstond afgelopen donderdag even voor 3 uur. Ik ben een tijdje aan het prutsen geweest om weer geluid op de stream te krijgen. Dat is uiteindelijk gelukt (overgeslagen bestanden doorgeschoven, gerycled enz.) Ik heb mAirlist even down gebracht en opnieuw gestart. Sinds die tijd draait de boel weer prima. De log laat alle events zien vanaf afgelopen donderdagmiddag 15:03. Geen idee waar de data van daarvoor is gebleven. Misschien wel weggegooid door het downbrengen. Er staan heel veel waarschuwingen in dat de gegevens over het aantal luisteraars niet kunnen worden opgehaald. Dat is prima dat-ie dat niet doet. Ik heb de optie uitgezet dat deze info opgehaald moet worden. Geen idee of dat het probleem veroorzaakt. Het zijn er namelijk duizenden denk ik…

Hi RuVo, fijn dat jij er ook bent! helaas had ik niet de tegenwoordigheid van geest om een screenshot te maken. Wat ik gezien denk te hebben was een aantal tracks met een kruis ervoor. Normaal, zoals in deze screenshot, staat er een vink voor de track die afgespeeld is.

Ik heb het een keer eerder voor mijn neus zien gebeuren dat er ineens een aantal racks werden geskipt. Ik luister veel naar mijn eigen stream en heb t pas twee keer gezien/gehoord. Da’s altijd lastig zoeken.

En heel bizar, gebeurde laatst ook een keer. mAirlist draait maar de stream stopt ermee. Windows geeft geen melding van problemen. Hier een screenshot:


Signaal is weg, ook stereotool lijkt geen signaal meer te krijgen.

Het vreemde is dat de stream nog wel draait want het “noodnummer” gaat er niet in.

Wat ik zo bizar vind ik dat ik al de hele avond TV zit te kijken. Ik schakel m’n versterker even in om te luisteren naar m’n stream en ik hoor 'm er op dat moment mee stoppen…

Hi Menno,
Ik zie geen geluidskaart bij je Encoder. Klopt dat? Met een Airence zou dat volgens mij de Air moeten zijn toch? Stereotool staat op de master dus dan werkt die ook niet zonder geluidskaart.
Peter

hoi Menno, heb je in de database gekeken of alle totel nog te vinden is voor mAirlist? Controleer dus de opslaglocaties via de knop “Synchroniseren”.

mAirlist vindt niet alleen nieuwe titels in de map, maar somt ook alle ontbrekende bestanden op in de fysieke map, die vervolgens opnieuw kunnen worden gekoppeld…

Hi Peter, plaatje was misleidend, excuus. Er is een geluidskaart gekoppeld (niet vanuit de Airence), want m’n stream draait al een paar maanden.

.
Ik gebruikte een ongelicenseerde versie van Stereotool omdat bijna niemand mijn url weet, ik ben nog volop aan het testen. Ik verdenk Stereotool ervan dat ie daarom af en toe stopt, al zou ik dat vreemd vinden. Ik zag namelijk geen input meer in stereotool, en dan wordt het stil.

Thx Stefan, dat doe ik regelmatig omdat ik af en toe tracks toevoeg. Ik heb wel per toeval ontdekt dat mAirlist geen wav-bestanden met 48kHz samplefrequentie accepteert. Misschien heb ik eren paar tussen zitten.

1 Like

Hi Menno,
Ik ben nog niet helemaal gewend aan versie 7. (zit nog op 6 te werken) dus een beetje dom van mij. Zit in het tweede tabblad de line-in voor de encoder.
Zou zelf stereotool even uitzetten tijdens het testen. Weet niet of hij stopt als je geen licentie hebt of een piep geeft.
Ik heb zelf al mijn muziekjes op 44100hz staan en mijn stream en geluidskaarten ook. Heb jij een tool om je muziek om te zetten van 48000hz naar 44100? Anders heb ik daar nog wel een tooltje voor mocht je dat willen testen of dat helpt.

Ik zou dat niet dom willen noemen Peter! Ik vond dat geconfigureer best ingewikkeld maar het werkt allemaal. Ik test al bijna twee maanden met Stereotool en ik heb twee keer stilte gehad. Als ik 'm dan uitzet hoelang moet ik dan wachten…? Tot nu toe gaat het goed. En ach, ik ben maar een hobbyradiostationnetje.

Ik gebruik dBPoweramp al jaren naar tevredenheid, maar veel dank voor je aanbod!

Hi RuVo, vanavond werd het ineens stil, 5 tracks overgeslagen.

Ik heb gemerkt dat mAirlist geen bestanden (in ieder geval geen WAV-bestanden) afspeelt met sample rate 48kHz. Ik heb de overgeslagen bestanden gecheckt en ze zijn alle 44,1kHz (flac). Het geel gearceerde nummer van Sneaker Pimps (Sick) speelt gewoon als als ik 'm recycleer. Wat is hier aan de hand?

De playlist geeft geen problemen, ik heb deze hele week laten checken:

EDIT: Geen idee of er een verband is, maar m’n cartwall doet het ook niet meer. Als ik op één van de knoppen van m’n Airence druk dan wordt de betreffende jingle even rood maar er start niks meer, ook niet als je met de muis er op klikt. De knop op de Airence blijft groen na indrukken. Dit probleem heb ik al meerdere keren ondervonden. Het herstarten van mAirlist lost het probleem op al is dat niet een echte oplossing.

Dat is lastig te zeggen wat er aan de hand is.
Ik weet dat je een samplerate instelling kunt aanpassen. Deze vind je in de configuratiesoftware onder audioinstellingen. Bij zowel wasapi, DirectSound als Asio kun je de samplerate instellen. wellicht zou je eens kunnen proberen deze op 48000 te zetten als deze op 44100 staat.

Met de cartwall heb ik ooit zoiets vergelijkends gehad, bleek uiteindelijk dat ik de pfl op wasapi had staan en het afspelen op DirectSound (of andersom) nadat ik alle geluidsinstellingen op wasapi had gezet heb ik hier gene problemen meer mee gehad. Ik had destijds ook het probleem dat als ik van mijn airlite een pfl knop indrukte, dat er niets te horen was ondanks dat de speler van mAirlist in pfl stand ging. ook dit had te maken met verschillende geluidsinstellingen. Het lijkt enigszins op wat je omschrijft. Je zou dit eens na kunnen lopen. Kijk dan of al je afspeel en opname instellingen alllemaal hetzelfde zijn qua Wasapi/ Asio of DirectSound.

Ik heb de instellingen bekeken. Alle audio is als WASAPI geconfigureerd. Zojuist weer tracks overgeslagen. Allergies van Paul Simon stopte abrupt en toen sloeg-ie 5 tracks over om verder te gaan met I’m Allowed van Buffalo Tom. Vorige keer ongeveer zelfde tijdstip, ook op maandag. En de schakelaars op m’n Airence voor de cartwall doen het ook niet meer… Bediening van de cartwall met muis werkt ook niet meer.

De nummers die worden overgeslagen worden op andere momenten wel gewoon afgespeeld?
Stel dat je Paul Simon - Allergies even zelf in een playlist sleept, wordt dit nummer dan ook overgeslagen, of speelt het nummer dan wel gewoon af? Als het nummer dan wel gedraaid wordt, weet je dat het niet aan het audiobestand ligt. Dan zou het toch kunnen zijn dat er even geen verbinding is met de locatie waar de nummers staan. Jij hebt de muziek niet op een lokale schjif staan, maar via een netwerk als ik het nog goed herinner?

En voor de cartwall. staat deze wel aan ipv op pfl? in pfl mode doet de muis en volgens mij remote het niet inderdaad.

Hi RuVo, toen ik merkte dat er een hele rits bestanden werd overgeslagen heb ik die vijf bestanden “naar beneden getrokken” naar een plek waar ze nog afgespeeld zouden gaan worden. Anders zou ik een underrun hebben. mAirlist speelde ze gewoon prima af toen ze aan de beurt waren. En het klopt, muziek staat op een centrale plek op een NAS.

Cartwall werkt gewoon prima, in zowel pfl als in de uitzending. Na zo’n gebeurtenis werkt het niet meer. Na een klik op een knop of met de muis een korte stuiptrekking. Na herstart werkt alles weer alsof er niks gebeurd is.

Lijkt toch dat de nummers niet ingeladen kunnen worden zodra mAirlist deze oproept. kun je achterhalen of er een soort regelmaat komt? bv na een bepaald aantal uur nadat het voorgevallen is? of bv rond een bepaald tijdstip?

Bizar dit. Het was me al opgevallen dat het maandagavond na 11 uur al eerder fout was gegaan, de vorige keer om 23:15:57. Zojuist gebeurde het weer, praktisch hetzelfde verhaal, 5 tracks overgeslagen en er zat ook een jingle tussen, nu om 23:07:41. John Mayall werd gestart, draaide 6 seconden en daarna startte Supertramp.

Ik had de tegenwoordigheid van geest om de boel niet direct te herstarten maar om eerst in de logs te kijken. Als je mAirlist herstart dan ben je direct de logs kwijt (onhandig toch?):

Alle starts en stops die je ziet van de Jingles zijn de logs van het indrukken van de cartwall-knoppen op m’n Airence. Zoals je ziet direct een stop na de start. Werkt niet meer. Ik zal mAirlist zo herstarten (er luistert nog iemand) en dan werkt alles weer. Iedere donderdagavond draai ik live en dan doen de jingles 't prima, dus het lijkt dat dit probleem alleen op maandagavond voorkomt.

De overgeslagen tracks heb ik “naar beneden getrokken” om een buffer underrun te voorkomen. De track van John Mayall die startte om 23:07:35 en 6 seconden later werd geskipt draait nu om 23:19 prima.

De PC waarop mAirlist draait wordt iedere nacht om 3:00 gebackupt. Dat is prima gegaan afgelopen nacht. De NAS waar mAirlist de muziek van afspeelt wordt iedere week gebackupt naar een andere NAS. De eerstvolgende keer is a.s. vrijdag dus die speelt ook geen rol. Ik heb niets bijzonders aan staan wat dit kan veroorzaken, in ieder geval niets anders dan anders.

Mijn auto start altijd met laden om 23:15 maar die heb ik al eerder handmatig ingeschakeld om eventuele invloed daarvan te voorkomen (geen stroompieken al veroorzaakt die lader dat ook niet want die start heel geleidelijk met laden). Iets anders wat alleen op maandagavond rond dit tijdstip voorkomt kan ik niet bedenken. Zijn er nog andere logbestanden waarin iets te zien is? Windows geeft aan dat er een beveiligingsupdate is geïnstalleerd, maar dat was vanmiddag. Zijn er nog andere logbestanden in Windows die ik kan bekijken? Kunnen de mannen in Duitsland hierin iets betekenen? Ben ik weer de enige…?

EDIT: Het lijkt ook wel of de log niet knopt:


Er staat dat er om 23:41:01 een jingle is gestart, da’s niet waar, die zat tussen Gruppo en Peter & Gordon, zie playlist in het afspeelvenster: Ik heb 'm ook maar één keer gehoord.

En de tekst die voor iedere regel in de log staat is vreemd: om en om staat er “start” en “stop”. En alleen bij de tracks waar “stop” voor staat is de speelduur genoteerd.

@UliNobbe: Do you have any idea? In short (translated by Google): Bizarre this. I had already noticed that it had already gone wrong after 11 o’clock on Monday evening, the last time at 23:15:57. Just now it happened again, practically the same story, skipped 5 tracks and there was also a jingle in between, now at 23:07:41. John Mayall was started, ran for 6 seconds and then Supertramp started.

EDIT 2: Zojuist mAirlist afgesloten, direct de update geïnstalleerd waarover een melding kwam (goeie functionele toevoeging!) waardoor nu 7.1.5. build 5233 draait. De cartwall-knoppen doen het weer.