mAirlist slaat soms tracks over

Het is weer maandagavond. Net voor 11 uur heeft mAirlist 1 track afgebroken en daarna 5 tracks inclusief de uuropener overgeslagen:

Hierbij de logs:

@UliNobbe, @Torben: do you have any idea why Monday evening mAirlist skips 5 tracks. I have seen it happen three times now, only on Monday… After that event the cartwall doesn’t function anymore. After a restart of mAirlist it runs smoothless for a week. What info do you need from me? I want this solved.

Hallo Meno,

Ik zie iets in je screenshot dat mij ongebruikelijk lijkt:

mAirlist laadde hier op dezelfde seconde een afspeellijst EN voegde ook een afspeellijst toe.

Zou dat zo moeten zijn? Welke evenementen heb je gepland voor maandag?

Hi Stefan, ik begrijp dat je dat opmerkt. Ik denk dat er ook een dubbeling in activiteiten in zit maar dit heb ik ooit samen met @RuVo80 zo geconfigureerd en het werkt elk uur prima. Ik denk dat het skippen van die vijf tracks hier niets mee te maken heeft. De vorige keren werden bestanden geskipt om 23:07 en 23:15, dus ver na een uurwissel.

Al ik het goed begrijp gebeurd het elke maandag rond 23 uur?
is er iets anders op je pc wat rond die tijd veel vraagt van je netwerk? backup van een systeem ofzo?

1 Like

Hi RuVo, nee, er gebeurt niets rond die tijd. Alle backups worden ‘s nachts om 3 uur gemaakt. Ik kan er geen lijn in ontdekken. Het goede nieuws is dat ik gisteravond vanaf even voor 11 uur de “wacht” heb gehouden en dat mairlist gewoon doordraaide zonder enig probleem. Heel vreemd. Het heeft zeker drie keer plaatsgevonden. Een paar maanden terug voor het eerst (tenminste, toen hoorde ik het. Ik luister niet 24/7 naar m’n eigen stream).

Voordat ik mairlist in gebruik had luisterde ik vaak naar muziek uit dezelfde map waar mairlist de muziek uit vandaan haalt. Dat deed ik met Aimp, een Winamp clone. Ik merkte nooit netwerkstrubbelingen. Ik heb een 1Gbps netwerk. Het versturen van bestanden gaat altijd erg snel, nooit problemen.

Het is altijd lastig om een storing te herleiden die maar af en toe voorkomt. Aangezien je events vaak herhalen zou daar de fout niet in moeten zitten, anders kwam deze fout telkens terug op het moment van dat betreffende event. Ik kan echt niet anders bedenken dan dat mAirlist de files op dat moment niet kan vinden door een netwerk fout of iets.
Staat er iets ingesteld op de nas waardoor er bv 1x per maand rond dat tijdstip iets gebeurd?

1 Like

Ik kan het niet bedenken. Zoals ik heb aangegeven draaien backups om 3 uur 's nachts. En die zijn dan ook om precies 3 uur, niet een minuut eerder of later. En de problemen op maandagavond waren om 7 en om 13 over 11. Afgelopen maandag geen problemen.

En als er iets met m’n netwerk zou zijn dan is er toch sprake van een bug in mAirlist omdat na zo’n gebeurtenis de cartwall niet meer werkt. Herstarten lost het probleem op.

Het is lastig te bepalen wat de storing veroorzaak als deze niet regelmatig maar sporadisch voorkomt.
Ik denk persoonlijk niet dat het een bug in mAirlist is om een paar redenen… Zoals net aangegeven komt te sporadisch voor en dit probleem is niet bij andere mensen bekend of hebben het kunnen nabootsen.
Als het echt een bug in mAirlist was, dan zou het vaker voorkomen en ook bij meerdere mensen.
Het blijft lastig te achterhalen, maar lijkt echt een soort verbinding fout.

staan de jingles/ bedjes/ items die je in de cartwall gebruikt ook op de betreffende nas?
Als mAirlist opstart en de items van de cartwall niet kan vinden, dan kun je de cartwall ook niet gebruiken zoals je al aangeeft. wellicht is dit ook als het bestand op een bepaald moment niet meer te vinden is door mAirlist.

1 Like

Hi RuVo80,
Goed om te zien dat jullie je zo in het probleem vastbijten en het proberen te oplossen. Ik zag dat je schreef dat dit probleem geen bug is in mAirlist omdat het bij niet veel andere mensen voorkomt.
Ik heb ditzelfde probleem al lange tijd. Jij hebt mij hierbij geholpen, maar komt af en toe bij mij ook nog voor. Omdat het een hypothese is waarom dit voorkomt bij mij heb ik er geen post/reactie over gemaakt. Ook bij mij is het probleem nooit opgelost. (vond het echt heel vervelend want gaf mij een onzeker gevoel over de software, nu werk ik er omheen dus heb er mee leren leven)

M.a.w. er zijn dus ook andere gebruikers die dit zelfde probleem ervaren…

1 Like

Hi RuVo, de situatie is toch anders dan jij veronderstelt. Op het moment dat mAirlist die 5 tracks overslaat en als ik dat hoor (ik luister niet 24/7) dan ga ik naar m’n studio en verplaats ik de overgeslagen bestanden naar verderop in de playlist want anders kom ik tracks te kort en wordt het stil. mAirlist speelt deze bestanden dan wel gewoon en het lijkt of er niks gebeurd is.

Muziek en jingles komen allemaal van de NAS. Omdat de muziek draait zijn de jingles ook gewoon bereikbaar, ze staan op hetzelfde volume alleen in een andere map. Je kunt klikken op de tracks in de cartwall tot je een ons weegt maar eerst hoor je nog een flart en daarna helemaal niks meer. Als ik één van die jingles uit de cartwall kopieer en plak in de lopende playlist dan wordt deze gewoon afgespeeld. Muziek en jingles zijn gewoon bereikbaar.

En stel dat de files, of het nu jingles of muziektracks zijn even niet bereikbaar zouden zijn dan hoort de cartwall daarna geen dienst te weigeren. Dat is echt een bug! En ik ben blij dat ik niet de enige ben die tegen dit soort vreemde zaken aanloopt. Opnieuw opstarten verhelpt het probleem. En ik ben het eens dat dit lastig is op te lossen. Laatste keer dat er tracks werden overgeslagen is inmiddels bijna 2 weken geleden en sindsdien geen enkele hick-up gehad.

Zijn er anderen die dezelfde ervaring hebben? Als niemand iets meldt dan wordt het ook niet opgelost!

Ik draai al vele, vele jaren non-stop met mAirList en heb dit fenomeen nog nooit waargenomen. Mijn set-up is heel erg vergelijkbaar (alle files op Synology NAS, Stereotool).Voor de compleetheid: ik gebruik Professional Studio versie 6.3.18, geen idee of dat verschilt met versie 7.x.

Hoi Menno,

Het is inderdaad vreemd dat de Cartwall helemaal niet meer zou functioneren zodra een bestand (tijdelijk) niet gevonden kan worden door mAirlist. Dit wil ik eind van deze week wel even zelf testen thuis. Ik zal dan terugkoppeling geven en indien nodig Torben er van op de hoogte stellen.

Wel blijf ik de indruk hebben dat de platen die niet gedraaid worden in de playlist maar daarna gewoon weer afspelen als ze opnieuw ingesleept worden te maken heeft met het feit dat op dat moment mAirlist geen verbinding kan maken met de locatie waar de muziek staat. Als dit echt een bug zou zijn, dan zou dit veel frequenter en vooral ook bij veel meer mensen voor moeten komen. een programmeerfout in software is iets wat constant moet voorkomen in een bepaalde situatie. (de cartwall kan inderdaad een programmeer issue zijn, maar dat is pas uit te sluiten na meerdere testen op verschillende systemen en het herproduceren en ook herleiden van de storing)

De moeilijkste storingen om op te lossen zijn de storingen die niet consequent voorkomen…

Hi RuVo, heb je al bevindingen opgedaan? Het is de afgelopen twee weken prima gegaan, echter toen ik net probeerde een jingle te spelen via de cartwall weigerde deze dienst. Ik kan niet anders concluderen dat het “oversla-gebeuren” ergens afgelopen week heeft plaatsgevonden. Na een herstart (er waren gelukkig/helaas geen luisteraars op dat moment) werkte mAirlist weer prima.

V.w.b. dat overslaan: ik heb het in totaal drie keer gehoord en bewust meegemaakt. Eén keer op een middag en twee keer op maandagavond na 11 uur. In zeker één geval werd een track met wat gekraak en zo afgebroken waarna de volgende 5 werden geskipt. Ik heb nog nooit problemen gehad dat ik een bestand niet kon openen of werd afgebroken. Je ziet hierboven dat @PIDI deze problemen herkent.

Hi Adriaan, tsja, het is lastig te zeggen. Ik heb slechts drie keer zo’n moment gehoord, ik luister niet 24/7 naar mijn eigen stream. Ik weet dat het afgelopen week weer heeft plaatsgevonden want zojuist merkte ik dat de cartwall het niet meer deed.

Hoi Menno,

Ik heb de storing van de Cartwall (nog) niet kunnen nabootsen. Ik heb zelfs de bestanden die ik in de cartwall heb geladen volledig verplaatst uit de folder waar mAirlist deze zoekt. Zodra mAirlist opstart wordt er een cartwall geladen bij mij en die items worden ook ingeladen. Als ik de bestanden van de betreffende locatie verplaats bijven de items gewoon spelen omdat mAirlist deze al heeft ingeladen tijdens het inladen van de Cartwall. Dat de cartwall bevriest lijkt dus niet daardoor te komen.
Ik wil wel verder gaan proberen, maar deze storing lijkt lastig na te bootsen.

Dat Pidi dit probleem ook af en toe heeft wil nog altijd niet zeggen dat het definitief een fout in mAirlist is. Wat ik bedoelde is dat als het echt een fout in de software was, dat er veel meer mensen deze problemen zouden ondervinden en er veel meer meldingen van zouden komen. Ik blijf bij mijn idee dat de bestanden op moment van afspelen niet te bereiken lijken te zijn waardoor mAirlist dat bestand overslaat. Dat verklaard ook dat als je de nummers opnieuw insleept, dat ze wel afgespeeld worden.
Als er een korte tijd geen verbinding is met de folder waar de bestanden staan, dan is het logisch dat er meerdere nummers worden overgeslagen.
Weet je of het altijd 5 tracks zijn, of wisselt dat wel?

Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat er problemen met de geluidskaart ofzo. Dat deze bijvoorbeeld qua buffer volloopt en zich reset. Welke geluidskaart gebruik je en hoe heb je die qua routing en instellingen? gebruik je alle players en cartwall op verschillende uitgangen van de geluidskaart of alles op 1 kanaal?
Gebruik je ze als asio, wasapi, directsound, of anders?

Even een vraag ter controle voor de playlist problemen. Hoeveel nummers laat je in de playlist prebufferen? Dit vind je in de configuratie software onder de betreffende playlist en dan bij het tabblad algemeen. (Standaard staat die volgens mij op 5.)

@Menno Zojuist heb ik namelijk een test gedaan door een paar platen te verwijderen van de folder waar mAirlist de audiobestanden kan vinden en ik kreeg exact wat jij beschrijft. de platen worden niet afgespeeld maar overgeslagen. Het eerstvolgende bestand wat wel gevonden kon worden werd weer afgespeeld.
Hierna heb ik de bestanden terug geplaatst in de folder en in mAirlist de platen versleept. Daarna werden ze wel gewoon afgespeeld. Het lijkt dus echt dat de platen op dat specifiek moment niet te localiseren zijn in de folder door mAirlist.
Bij mij liep de cartwall niet vast hierdoor. dit ga ik later nog onderzoeken.

Gebruik jij een standaard cartwall die je als ’ template’ ergens hebt opgeslagen, of is hij leeg na het opstarten van mairlist en sleep je altijd losse items in je cartwall?

Zojuist is het weer zover. Dit keer het nummer van Bon Jovi halverwege afgekapt (is z’n smaak niet denk ik…) en de drie tracks daarna ook:

Als je naar de log kijkt zie ik rare dingen:


Bon Jovi gestart. Dan Jamiroquai en daarna Bon Jovi gestopt. Daarna start-ie een track en stopt 'm meteen weer.

En om op je vragen in te gaan. Prebuffering staat bij mij ook op 5. Vandaag is de eerste keer dat ik het hoor gebeuren en dat er nu 3 tracks zijn overgeslagen. De cartwall doet 't zoals altijd niet meer nu. De bestanden staan natuurlijk nog steeds op dezelfde plek op de NAS en als ik mAirlist straks herstart is het net of er niks gebeurd is.

De situatie die je beschrijft met je test (bestanden die in de playlist staan verwijderen van schijf) is echt anders! Een tijdje terug draaide ik een update van m’n NAS waardoor er een herstart van de NAS nodig was. De verbinding viel natuurlijk weg, mAirlist skipte alle bestanden die op dat moment in de playlist stonden en omdat ik snel op STOP kon klikken werkte hij niet direct de hele playlist af. Toen de NAS weer op was draaide mAirlist weer gewoon verder. De cartwall deed het ook gewoon nog prima. Mijn conclusie is dat als de NAS even onbeschikbaar zou zijn, dat mAirlist daar niet van in de war raakt. Omdat hij nu midden in een nummer een hick up heeft, een aantal tracks skipt en dat daarna de cartwall ontregeld is kan niet anders dan een bug zijn.

Ik luister veel en vaak en hoor 't af en toe gebeuren, gemiddeld zeker 1x per week. Ik zie het direct want als zich zo’n skipactie heeft voorgedaan dan doet de cartwall 't niet meer. Wat kan ik nu verder doen om dit opgelost krijgen?

EDIT: Wat ik ook zo vreemd vind is dat Jamiroquai al gespeeld is, er is een jingle gespeeld, Bon Jovi begint en dat Jairoquai om 22:48:36 gestopt wordt. Die is toch al gestopt als Bon Jovi wordt ingestart?

Ik had vanochtend ook weer dat er nummers overgeslagen werden. Zonder enige reden, de playlist had ook in mijn geval nog 3 nummers voor TOH. Wat zie je hieronder gebeuren…
Database playlist:
Je ziet songs 1 t/m 4 en nummer 4 is over scheduled. M.a.w. de playlist is langer dan het uur. Wat je ook ziet is dat nummer 1 (MFSB - T.S.O.P) zou moeten starten met spelen om 09:49:09

Kijken we naar de logfile dan zien we
Nummer 1 09:47:04 start (MFSB - T.S.O.P) start dus bijna 2 minuten te vroeg. Is dat een probleem? Nee, want ik heb een over scheduling van in ieder geval nog 1 song.
Nummer 2 stopt er een jingle
Nummer 3 Append Database Playlist!!
Nummer 4 stop (MFSB - T.S.O.P).
Er zitten nog 3 songs in de playlist!
Nummer 5 Hier begint de ellende. Mairlist ‘denkt’ opeens ‘ik start (End of hour)’ en skipped 3 songs met als gevolg dat nummer 6 TOH start om 09:50:46 en het nieuws daarna.
Het uur daarna kom je dus 10 minuten te kort en je hele playlist start alles 10 minuten te vroeg.

Volgens mij is dit een probleem van Mairlist en niet van de playlist, want die is lang genoeg. @Stefan_Hillen @Torben . Wat denken jullie?

Vandaag na dik een week weer in m’n studio. Alles draaide prima, cartwall deed 't nog wat voor mij een teken is dat er geen tracks zijn overgeslagen afgelopen tijd. Net na afloop van m’n livepresentatie zie ik ineens een underrun in de playlist. Vier tracks geskipt… Probleem is ondanks een update van mAirlist blijkbaar nog niet gevonden en opgelost. En ik snap dat dit lastige problemen zijn, zeker als ze niet bij iedereen voorkomen maar het blijft vervelend.

Ik hoop dat er wat aandacht komt van @UliNobbe en @Torben. Ik zat live te draaien in assist modus. Imagination wordt met een vette tik afgebroken. Je ziet dat de volgende track van Nomad ineens op 0:00 staat alsof de klok is ingesteld op 0:00 terwijl het nog voor 11 uur is.

Als ik de track van Nomad wil starten dan wordt deze niet afgespeeld. mAirlist denkt dat ie al gedraaid is maar zet wel de juiste starttijd er voor.

Dit verschijnsel uit zich maar af en toe. Afgelopen week geen een keer maar precies vanavond tijdens livepresentatie wel. Hoe is dit nu op te lossen?

O ja. Na zo’n voorval doet de cartwall het niet meer.