mAirlist slaat soms tracks over

Zojuist programma afgerond, lekker weer in de non-stop modus. mAirlist slaat ineens zonder vooraankondiging vijf tracks over. Is al weken niet gebeurd…

En vandaag weer zo’n geintje tijdens liveprogramma… Wat een ellende. Bizar want het heeft weken goed gedraaid. Ik vroeg me af, hebben dit soort meldingen ermee te maken?


Als ik op Repair klik zijn alle meldingen direct verdwenen. Ik heb dit al vaker gezien en moeten repareren.

Ik heb dit ook onlangs gehad dit na een Windows-update.

Ik maak elke dag een backup van alles.

Da’s vreemd. Ik heb zelf niet het idee dat 't iets met Windows te maken heeft.

Hoe backup jij en hoe weet je zeker dat je dan alles hebt gebackupt? Ik gebruik het configuratieprogramma en maak dan een backup van de configuratie. Neemt ie dan de database ook mee?

Nee, alleen de configuratie. Er moet een aparte back-up van de database worden gemaakt.

Mijn database file staat in mijn google drive dus dat wordt automatisch bijgewerkt.

Dit is nogal verwarrend in deze context en slaat de plank mis… :wink:

Nogmaals: Over het algemeen wordt er NIET automatisch een back-up van de database gemaakt als u “alleen” de configuratie exporteert.

Helder. Ik heb nu backups van het configbestand (zipfile), een bestand met de naam Databank export.ini en database.mldb. Is dit nu voldoende om helemaal opnieuw te beginnen? Ik zou als “last resort” en bij aanhoudende problemen (het gaat nog steeds goed) een nieuwe installatie overwegen. Wat heb ik meer nodig dan deze bestanden en mijn licentie?

Als uw muziekdatabase zo heet, dan zou u een back-up moeten hebben gemaakt van alles wat u nodig heeft voor een schone installatie…

@Menno,

Heb je op de PC automatische updates van Windows uitgeschakeld?
je hebt een airence toch? Het blijft een feit dat windows standaard de volgorde en dus instellingen van geluidskaarten kan aanpassen als deze geen goede ID hebben na een update of soms zelfs na het opnieuw opstarten van windows. De geluidskaarten in de d&R zijn dusdanig dat ze geen goede ID aanhouden en dus door windows door elkaar gehaald kunnen worden. er zit namelijk niet 1 geluidskaart in de D&R tafels, maar een soort ingebouwde usbhub met meerdere geluidskaarten.

Schakel de automatische updates uit en voer deze altijd handmatig uit. dan weet je ook precies hoe en wat. en kun je eventuele problemen na een update meteen oplossen.

Het is en blijft helaas Windows… Al weet ik niet hoe het momenteel met Windows 11 zit. Ik heb alles nog (Bewust!) op windows 10 draaien.

Hi, ik heb een pc gekocht van een club die DAW’s verkoopt. Alle automatische acties zijn eruit gehaald. Hij update nooit van zichzelf. En ik heb ook nog steeds W10 en wacht tot me de overstap wordt aangeraden. We kunnen qua support nog even vooruit.

Ik ken het evrhaal van de geluidskaarten. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Vanwege de problemen die ik had heb ik de Airence op een andere poort aangesloten. Dan moet je alle geluidskaarten van de Airence opnieuw configureren maar da;s zo klaar. Systeem draait al weken zonder problemen…

Een week op vakantie geweest. Systeem heeft zonder haperingen gedraaid. Die switch naar een andere USB poort lijkt het probleem opgelost te hebben. Wel bizar…

Er is voor mij een eenvoudige manier om te checken of mAirlist de afgelopen tijd tracks heeft overgeslagen: ik druk op een “sneltoets” (direct access toets) op de Airence en als de jingle die eronder zit start, dan is alles prima voor elkaar. Wat me opviel vandaag (ik heb 't al eerder gemerkt) is dat ik wel drie keer moest drukken om de jingle te laten starten. Daarna gaat 't verder prima.

De jingles “onder deze toetsen” worden ook door mAirlist gedraaid als ze vanuit de playlist worden opgeroepen. Ik hoor nooit hakkels in de jingles. Ter info: De muziek komt vanaf W:\music en de jingles komen vanaf Z:\home. Beide “schijven” staan op hetzelfde volume op de NAS. Het zou dus niet moeten kunnen dat schijf Z in slaap raakt… Geen groot probleem (stelt niets voor ten opzichte van het “overslaan-probleem”) maar als iemand hier iets over weet te zeggen…

Helaas… Vandaag deed de cartwall het niet meer. En de startfuncties ook niet. Na weken goed draaien toch niet opgelost:(

@Menno even een paar vragen.

Mairlist speelde al die tijd wel gewoon door maar je kon geen bediening meer doen met je airence?

Hoe heb je de remotecontrol ingesteld? Met de standaard airence remote die in mAirlist zit of gebruik je de keymapper van d&r?

Klopt! Als er zo’n crash is geweest dan draait mAirlist gewoon door, het blijft alleen aan het einde van het uur stil omdat er tracks uit de playlist zijn overgeslagen. Twee weken terug was extreem. Om 5 uur 's middags werd het ineens stil. De uuropener en alle tracks in dat uur heeft ie overgeslagen. Goed dat ik thuis was. Nu al weer twee weken probleemloos, voor zolang het duurt dan…

Wat me ook een keer is opgevallen dat de cue-knoppen het nog wel doen na zo’n crash maar als je de track dan echt wilt instarten dan komt er een kruis voor de track en gebeurt er niks. Klikken met de muis op een jingle leidt ook tot niks, net als drukken op een knop op de Airence. Een track starten met de muis heb ik in die situatie niet geprobeerd want da’s toch geen draaien ook.

Ik gebruik de afstandsbediening uit mAirlist, geen key-mapper-gedoe van D&R. Ik heb bij D&R nog wel de check gedaan of dit (USB) probleem hun bekend voorkomt. Uiteraard niet, ik ben de enige…

@Menno ;
Heb je al eens gekeken naar pc prestaties op het moment dat je het constateert?
Bij taakbeheer kun je bijvoorbeeld al zien wat hoe zwaar de processor en geheugen worden belast. Hieruit kun je eventueel zien of mAirlist extreem geheugen gebruikt en zo dus ‘vol’ loopt.

Als je op het moment dat je merkt dat de knoppen van de d&r niet meer reageren en mAirlist afsluit, sluit mAirlist dan wel direct af of krijg je eventeel een foutmelding of loopt het programma eerst echt helemaal vast voor hij afsluit?

Met deze vragen kunnen we misschien achterhalen of het programma iets ‘raars’ doet en dat daardoor problemen ontstaan.

En nog even een andere vraag. Welke versie heb jij eigenlijk in gebruik, je update mAirlist wel met enige regelmaat?

Processor- en geheugengebruik zijn laag, mAirlist gebruikt rond de 2% en 117 MB. Totaal gebruik is op dit moment 6% processor en 60% geheugen. PC draait op een i9 11e generatie, staat de hele dag uit z’n neus te vreten. De kast wordt ook niet warm. Als ik naar de betrouwbaarheidscontrole in W10 kijk dan zie ik alleen een fout op 15 oktober, de Management Console werkt niet meer. De score van 1-10 is sindsdien 10.

Het gaat nu al weer een paar weken goed, geen problemen gehad. Heel fijn maar aan de andere kant ook vervelend, waarom soms wel en dan weken niets aan de hand?

mAirlist geeft geen enkele foutmelding, draait “gewoon” door. Ik controleer altijd door een knop op de Airence in te drukken waarmee een jingle wordt gestart. Als er een verstoring is geweest dan blijft de knop op de Airence groen (wordt normaal rood als er iets wordt afgespeeld). Met muis op de cartwall klikken levert dan ook niks op, reageert niet. De audio gaat gewoon door, als je 't niet weet dat er wat is gebeurd dan merk je niets als je naar m’n stream luistert.

Als ik mAirlist na zo’n voorval afsluit en opnieuw opstart dan volgt geen enkele melding, behalve dat ik word gewaarschuwd dat er een player speelt. En of ik de playlist wil opslaan. De gebruikelijke meldingen als je mAirlist afsluit.

Gisteravond weer een update ontvangen, versie 7.2.3. Build 5430. Updates gaan altijd erg snel, herstarten gisteren duurde iets langer dan normaal maar mAirlist draait prima.