Volume en pitch track

Wellicht een gekke vraag. Ik heb voor mAirlist Virtual DJ als playout gebruikt. Bij deze software werd de gekozen track automatisch op het juiste afspeelvolume ingesteld. En was er de mogelijkheid om de snelheid (pitch) van een track aan te passen.

Zijn deze mogelijkheden ook in mAirlist aanwezig?

Excuseer me als ik alleen antwoord via google vertaler. Aangezien nog niemand heeft gereageerd, kan het je misschien nog helpen.

mAirlist kan drie methoden gebruiken om het volume van uw muziek te bepalen en vervolgens alle nummers te normaliseren.

De bestanden worden niet gewijzigd, maar mAirlist berekent de “luidheid”, schrijft de waarde in de database en past vervolgens de weergave voor elke titel afzonderlijk aan zodat elke titel met de juiste luidheid wordt afgespeeld.

Het is alsof Virtual DJ de versterkingsregeling voor elke track aanpast.

U kunt de normalisatiemethoden instellen in de systeemconfiguratie. Persoonlijk gebruik ik de “EBU R128 (LUFS # dBTP)” methode met -23dB LUFS, maar dit is bijna een religie en een kwestie van geloof voor radiomensen :wink:

Selecteer in de systeemconfiguratie onder

“Diversen” → “Normaliseren”

de methode.

(Screenshots der deutschen Version:)

Houd er rekening mee dat u dan alle titels in de database opnieuw moet normaliseren voor de nieuwe waarde.

Dit kan via “Bulkverwerking” (selecteer meerdere titels → rechtermuisknop → klik op “Bulkverwerking”. Selecteer in het dialoogvenster alle titels en klik vervolgens eerst op “Loudness” en vervolgens op "Normaliseren ".

Afhankelijk van de methode en decibelinstelling kan de muziek dan rustiger afgespeeld worden dan voorheen. De titels zijn dan allemaal ongeveer hetzelfde volume.

mAirlist kan dat ook.

Selecteer de eigenschappen van een titel in de database.

In het tabblad “Playback” vindt u een invoer voor tempo en toonhoogte.

Voor zover ik tot nu toe weet, gedraagt ​​het tempo zich als het “mastertempo” in Virtual DJ en verandert het de toonhoogte niet.

Hoi Stefan, dank voor de antwoorden. En de uitgebreide informatie inclusief de foto’s.

Aanvullende vraag. Kan dit ook met bestanden die ik rechtstreeks van een externe harde schijf in een playlist plaats?

In het configuratiescherm onder “Diversen” → “Bestand importeren” kunt u aangeven dat mAirlist automatisch de normalisatie uitvoert voor nieuwe bestanden en ook of voor elk bestand een mmd-bestand moet worden geschreven met de instellingen, of dat dat slechts tijdelijk moet worden gelezen in en “vergeten” zodra de titel uit de afspeellijst is verdwenen.

Ik zou echter altijd adviseren om een ​​database aan te maken (“Local Database”), de titels te importeren en te normaliseren (mAirlist kan dit dan ook automatisch doen).

Anders duurt het, afhankelijk van de lengte van het nummer, enkele seconden voordat het bestand wordt gelezen, het volume wordt bepaald, de normalisatie en in het beste geval zelfs de auto-cue voor het begin van het nummer wordt uitgevoerd.

Gedurende deze tijd bevriest het mAirlist-scherm totdat alle bestanden zijn gelezen (zelfs als de spelers blijven spelen). Dus als je tien bestanden rechtstreeks naar de afspeellijst sleept, kan het soms een halve minuut of langer duren.

(Als u echter de database-app opent en de nummers daar in een afspeellijst importeert, wordt het hoofdvenster van mAirlist niet beĂŻnvloed.)

Dank voor de aanvullende informatie.

1 Like