Hi RuVo. Dank voor je reactie! Ik had verwacht meldingen te krijgen op het forum als iemand had gereageerd maar ik zie t nu bij toeval.
Ik snap dat het vooral gebruikers zijn die reageren maar ik zie ook heel vaak snelle reacties van een Duitse meneer, Uli geloof ik. Maar als ik te ongeduldig ben, excuses!
Je tips om stapsgewijs te starten begrijp ik, dat was ook mijn aanpak. Ik ben drie weken bezig. Eerst zien of ik er muziek uit kreeg. Uitgezocht hoe ik tracks kon toevoegen. Hoe de cardwall werkt. Me daarna verdiept in playlists. Was een ingewikkeld hoofdstuk maar ik lijk de grote lijnen te pakken te hebben.
Mijn studio staat in m’n schuur en daar verblijf ik niet de hele dag. Omdat ik wilde horen hoe mAirlist draait (overgangen, uurwisselingen) wilde ik een lokale stream over m’n netwerk. Stream in no time aan de praat maar op mijn streamer in de huiskamer niet te beluisteren. Hij doet het wel op VLC, maar ja, die draait op m’n andere pc en niet in de huiskamer. Daarom zojuist een abo afgesloten bij een streamingprovider. Werkte in een keer en te beluisteren op m’n streamer via TuneIn.
Alles dus prima tot zover.
Wat achtergrond waarnaar je vroeg. Ik draai mAirlist met de ingebouwde database (advanced plus). NAS, pc, alles bekabeld via Gbit-netwerk. Muziek komt van de NAS, mAirlist draait op een W10 pro pc. Ding is nieuw, 16GB, alleen SSD opslag, snel en geruisloos. Een DAW-pc.
Een van de eerste stappen die je doet als je mAirlist configureert is het vullen van de database. Één map op de NAS (dik 11 duizend flacfiles) gekoppeld met mAirlistDB. Als ik het goed heb begrepen worden als je je muziek importeert in je database automatisch de cuepoints voor fade in en fade out gezet. Ik zag later dat de drempelwaarde bij de settings in mAirlist op -200dB stond wat een vreemde drempel is (understatement…). Ik wilde daarom opnieuw die cuepoints van alle gekoppelde muziek in de database automatisch opnieuw laten instellen. Dat heb ik afgelopen week gedaan door de muziekbestanden die ik inmiddels in 6 of 7 mappen heb ondergebracht allemaal tegelijk te selecteren (per map!) en dan met rechtermuisknop de “massabewerking” te laten uitvoeren. Zo noemt mAirlist die optie. In mAirlist heb ik het cuepoint van tevoren ingesteld op -45dB. Niveau moet trouwens lager heb ik gemerkt, de eerste stukjes van muziek vallen net weg, maar dat is voor de discussie niet belangrijk.
Ik heb het idee dat het daarna fout is gegaan. Misschien zijn er daardoor inconsistenties ontstaan in de database waardoor de boel instabiel is geworden. Het resulteert er onder andere in dat:
- muziek luisteren in de database en het verslepen naar een doelmap leidt tot vastlopers. Gaat soms voor twee tracks goed, soms 10 maar dan zit je echt vast. Screenshots kan ik nog maken!
- het handmatig aanpassen van cuepoints in het databaseprogramma lijkt niet goed te werken. Het reageert vreemd, het lijkt of de nieuwe settings (die -45dB) niet worden overgenomen.
- dat als mAirlist in de automodus draait (al bijna een uur) dat ie zomaar ineens er mee stopt. Muziek staat in de playlist maar lijkt niet meer gezien te worden. Ik dacht eerst dat er een underrun was opgetreden.
- ik draaide gisteren in Assist-mode. Na een paar tracks reageerde mAirlist niet meer op de cueknoppen (starten volgende track in pfl-mode), mAirlist reageerde sowieso nergens meer op. Helemaal vast. Wel bijzonder. Na afsluiten van mAirlist bleek dat m’n stream gewoon doordraaide.
- ik heb ook een keer een crash meegemaakt dat ik mAirlist afsloot en dat de muziek die draaide gewoon doorging. Ik moest naar taakbeheer om beide mAirlist runtimes handmatig te beëindigen.
- bij uurwissel liep de lopende track gewoon door ipv te stoppen. In plaats van de nieuwe playlist te starten zag ik ook nog stukken van de vorige. Normaal gesproken verdwijnt die info.
Een heleboel info, ik hoop dat de situatie bij mij voor jou nu duidelijker is!
Nog een algemeen vraag over databases, iets wat ik me afvraag: Stel dat ik mAirlist verwijder en opnieuw installeer. Het zou zomaar de oplossing kunnen zijn… Als ik dan het csv-bestand importeer, heb ik dan naast de tracks ook de indeling van de mappen die ik heb gemaakt terug? En staan de tracks dan ook weer in de mappen waarin ik ze gezet heb?