mAirlistDB ineens zeer instabiel

Hi, ik ben nu een paar weken bezig met mAirlist.Twee stappen vooruit en dan weer één achteruit. Ingewikkeld, want ik ben niet gewend om met playoutsoftware te werken. Mijn demo loopt 4 juli af en ben voornemens een licentie te kopen, maar… sinds gisteren de ene crash van de database na de andere. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik de auto cue points opnieuw automatisch wilde laten bepalen omdat ik zag dat de setting voor de cue points standaard op -200dB staat… Ik heb per map (naast ongesorteerd die eindelijk bijna leeg is) zes categorieën aangemaakt. Per map heb ik met CTRL+A alle entries geselecteerd, met rechts geklikt op “massabewerking” en toen auto cue laten uitvoeren nadat ik in mAirlist de grenswaarde heb ingesteld op -45dB. Afhankelijk van de mapgrootte duurde dat maximaal 4 minuten per map. Net m’n pc opgestart, de database geopend om de rest van “ongesorteerd” te classificeren en direct weer muurvast. Windows-melding “the application seems frozen”. Wat nu?

En ik maak me grote zorgen, heb al enorm veel tijd gestoken in categoriseren van dik 11 duizend tracks. Kan ik een backup maken van de database? Ik zie alleen mogelijkheden om te exporteren. Hoe importeer ik na een crash? Ik kijk uit naar een reactie!

Aanvulling: na drie, vier nummers te hebben gecheckt loopt-ie weer vast. Ik word er eigenlijk gek van… Het lijkt ook (zit misschien tussen m’n oren) dat het editen van cue’s ook niet lekker loopt. In de afgelopen drie weken heb ik hier geen last van gehad. Ik heb niets nieuws geïnstalleerd op m’n pc en er zijn bij mijn weten geen Windows updates geweest.

Inmiddels nog wat verder gezocht, vandaar nog wat aanvullende info. Mijn bestanden staan in één map op een Synology NAS die ik voor de zekerheid herstart heb. De applicaties mAirlist en mAirlistDB draaien “gewoon” op een nieuwe W10 PC (niet virtueel). Er is niets aan de configuratie veranderd t.o.v. vóór gisteravond toen het allemaal nog prima werkte. Ik heb zowel meldingen gehad over Freeze als meldingen vanuit Windows. Ik heb een bugreport beschikbaar. Iemand een oplossing ajb…!

Nog meer constateringen: ik heb een proefstream draaien. Midden in het nummer Panic van Smith een fade-out en toen werd het stil. mAirlist ook vastgelopen. Opnieuw gestart, weer geslipt tot aan dit nummer. Zo ver kwam ie niet, weer muurvast. Nogmaals gestart, playlist weer geladen en met rechts op de track na Smiths geklikt, springen naar hier. Nu draait t weer. Niemand die t weet? Die mannen en vrouwen van mAirlist die lezen toch ook NL?

hey menno,

Ik begrijp je paniek, echter wil ik wel begrip vragen voor het feit dat niet elke dag snel gereageerd kan / zal worden. Dit forum bestaat voor 99% uit gebruikers van mAirlist en daarom wordt er soms later (of soms niet als een persoon je niet kan helpen). Ook de moderator/ programmeur van de software kijken met regelmaat op het nederlandse deel, echter wordt er nog wel gebruik gemaakt van google translate indien het niet heel duidelijk is.
Dat gezegd hebbende wil ik wel mee kijken waar jou probleem vandaan zou komen,

Je geeft heel veel informatie maar een enigszins onsamenhangend verhaal.
even kijken of ik deze punten goed heb begrepen.

Om te beginnen. het exporteren van de database kan als de backup van mAirlist dienen inderdaad. zorg dat je dan de volledige biblitheek exporteerd als een csv bestand. (mocht je een SQL server hebben dan is zeker te adviseren om daar ook met regelmaat standaard backups te maken)

Op dit moment werk je met de trail van de software, welke binnen een aantal dagen verloopt?
Je software crasht als je in de database app bezig bent. heb je en lokale database of werk je met een SQL database?
De muziek staat allemaal op de Nas, wat voor netwerk gebruik je hiervoor? Wifi/ bedraad?
Je benoemd ook meldingen van freeze als meldingen van Windows. Zou je van beide een screenshot kunnen plaatsen? wellicht dat daar meer info uit te halen is.
Ondertussen draai je ook een stream welke af en toe vast loopt of spontaan een fadeout geeft (Dat laatste zou echt met cue punten, events of items met vaste tijden te maken moeten hebben)

Het is lastig om met deze info te zeggen wat de oorzaak is, er kunnen zoveel meer oorzaken. Probeer echt niet teveel processen tegelijk te doen (streamen, database edditen.) maar echt een tijdje 1 ding om te kijken of dan de software vastloopt. Omdat er meer dingen tegelijk gebeuren is eigenlijk niet uit te sluiten wat wel of niet fout gaat.

Hi RuVo. Dank voor je reactie! Ik had verwacht meldingen te krijgen op het forum als iemand had gereageerd maar ik zie t nu bij toeval.

Ik snap dat het vooral gebruikers zijn die reageren maar ik zie ook heel vaak snelle reacties van een Duitse meneer, Uli geloof ik. Maar als ik te ongeduldig ben, excuses!

Je tips om stapsgewijs te starten begrijp ik, dat was ook mijn aanpak. Ik ben drie weken bezig. Eerst zien of ik er muziek uit kreeg. Uitgezocht hoe ik tracks kon toevoegen. Hoe de cardwall werkt. Me daarna verdiept in playlists. Was een ingewikkeld hoofdstuk maar ik lijk de grote lijnen te pakken te hebben.

Mijn studio staat in m’n schuur en daar verblijf ik niet de hele dag. Omdat ik wilde horen hoe mAirlist draait (overgangen, uurwisselingen) wilde ik een lokale stream over m’n netwerk. Stream in no time aan de praat maar op mijn streamer in de huiskamer niet te beluisteren. Hij doet het wel op VLC, maar ja, die draait op m’n andere pc en niet in de huiskamer. Daarom zojuist een abo afgesloten bij een streamingprovider. Werkte in een keer en te beluisteren op m’n streamer via TuneIn.

Alles dus prima tot zover.

Wat achtergrond waarnaar je vroeg. Ik draai mAirlist met de ingebouwde database (advanced plus). NAS, pc, alles bekabeld via Gbit-netwerk. Muziek komt van de NAS, mAirlist draait op een W10 pro pc. Ding is nieuw, 16GB, alleen SSD opslag, snel en geruisloos. Een DAW-pc.

Een van de eerste stappen die je doet als je mAirlist configureert is het vullen van de database. Één map op de NAS (dik 11 duizend flacfiles) gekoppeld met mAirlistDB. Als ik het goed heb begrepen worden als je je muziek importeert in je database automatisch de cuepoints voor fade in en fade out gezet. Ik zag later dat de drempelwaarde bij de settings in mAirlist op -200dB stond wat een vreemde drempel is (understatement…). Ik wilde daarom opnieuw die cuepoints van alle gekoppelde muziek in de database automatisch opnieuw laten instellen. Dat heb ik afgelopen week gedaan door de muziekbestanden die ik inmiddels in 6 of 7 mappen heb ondergebracht allemaal tegelijk te selecteren (per map!) en dan met rechtermuisknop de “massabewerking” te laten uitvoeren. Zo noemt mAirlist die optie. In mAirlist heb ik het cuepoint van tevoren ingesteld op -45dB. Niveau moet trouwens lager heb ik gemerkt, de eerste stukjes van muziek vallen net weg, maar dat is voor de discussie niet belangrijk.

Ik heb het idee dat het daarna fout is gegaan. Misschien zijn er daardoor inconsistenties ontstaan in de database waardoor de boel instabiel is geworden. Het resulteert er onder andere in dat:

  • muziek luisteren in de database en het verslepen naar een doelmap leidt tot vastlopers. Gaat soms voor twee tracks goed, soms 10 maar dan zit je echt vast. Screenshots kan ik nog maken!
  • het handmatig aanpassen van cuepoints in het databaseprogramma lijkt niet goed te werken. Het reageert vreemd, het lijkt of de nieuwe settings (die -45dB) niet worden overgenomen.
  • dat als mAirlist in de automodus draait (al bijna een uur) dat ie zomaar ineens er mee stopt. Muziek staat in de playlist maar lijkt niet meer gezien te worden. Ik dacht eerst dat er een underrun was opgetreden.
  • ik draaide gisteren in Assist-mode. Na een paar tracks reageerde mAirlist niet meer op de cueknoppen (starten volgende track in pfl-mode), mAirlist reageerde sowieso nergens meer op. Helemaal vast. Wel bijzonder. Na afsluiten van mAirlist bleek dat m’n stream gewoon doordraaide.
  • ik heb ook een keer een crash meegemaakt dat ik mAirlist afsloot en dat de muziek die draaide gewoon doorging. Ik moest naar taakbeheer om beide mAirlist runtimes handmatig te beëindigen.
  • bij uurwissel liep de lopende track gewoon door ipv te stoppen. In plaats van de nieuwe playlist te starten zag ik ook nog stukken van de vorige. Normaal gesproken verdwijnt die info.

Een heleboel info, ik hoop dat de situatie bij mij voor jou nu duidelijker is!

Nog een algemeen vraag over databases, iets wat ik me afvraag: Stel dat ik mAirlist verwijder en opnieuw installeer. Het zou zomaar de oplossing kunnen zijn… Als ik dan het csv-bestand importeer, heb ik dan naast de tracks ook de indeling van de mappen die ik heb gemaakt terug? En staan de tracks dan ook weer in de mappen waarin ik ze gezet heb?

Ik ben even naar m’n schuur gelopen. mAirlistDB opgestart. Eerste klik op een nummer en direct vast. Na tweede keer opstarten ook. Toen mAirlist gestart en vandaar de database gestart (knop Databank). Twee liedjes kunnen luisteren en daarna beide programma’s plat.


Ik ben even naar m’n schuur gelopen. mAirlistDB opgestart. Eerste klik op een nummer en direct vast. Na tweede keer opstarten ook. Toen mAirlist gestart en vandaar de database gestart (knop Databank). Twee liedjes kunnen luisteren en daarna beide programma’s plat.

Je gebruikt een ingebouwde database zeg je? is dat in de configuratie als een lokale database ingesteld (dus een los bestandje welke je hebt aan moeten maken), of gebruik je een SQL server die op dezelfde PC draait?
Als ik het goed begrijp heb je 1 pc en 1 nas er hangt verder niet meer in het netwerk?

Deze versie van mAirlist wordt geleverd met ingebouwde database. Hoe dat is geïntegreerd weet ik echt niet. Ik heb nooit eerder met software met databases gewerkt. En er hangt meer aan m’n netwerk, maar is dat relevant? Nog een tweede pc, iets van KlikAanKlikUit, een audiostreamer, een backupNAS die maar een keer in de week aanstaat. Er lopen geen dikke stromen overheen. Mijn iTV gaat niet over netwerk maar is een rechtstreekse koppeling vanaf modem tot tv kastje.

Vanaf m’n studio pc is de nas prima toegankelijk. Ik kan muziek luisteren zonder enig probleem. Ik heb voor de zekerheid de nas nog herstart maar dat maakte geen verschil.

Zojuist toen ik mAirlistDB startte liep de boel al direct vast…

Heb je in de configuratie software een database aangemaakt?

Als je de configuratie app opent en dan bij databanken kijkt. heb je daar iets staan? of heb je een leeg veld rechts?

Als je met zoveel bestanden werkt is het toch echt wel aan te raden om met een database te werken. (Dit is in de meeste home user situaties echt heel eenvoudig in te stellen en ik wil je er eventueel hier wel een korte uitleg over geven)

Een database zorgt dat mAirlist niet alle informatie vanuit de muziekbestanden haalt zodra deze wordt ingeladen om afgespeeld of bewerkt te worden. Dit kost weer kracht van je netwerk. en als er zoals jij aangeeft meer in het netwerk hangt, dan kan dat zeer zeker relevant zijn

Tijdens de installatie van mAirlist wordt gevraagd mAirlistDB te installeren. Dat heb ik gedaan. Ik heb beschreven wat ik met de muziekbestanden (eigenlijk zijn dat natuurlijk de verwijzingen náár de muziekbestanden) heb gedaan en dat ik verwacht dat daar de instabiliteit is ontstaan. MAirlist haalt de bestands informatie niet vanaf de nas maar uit de database, mAirlistDB.

Ik wil niet eigenwijs zijn, maar het heeft drie weken prima gedraaid. De problemen zijn volgens mij begonnen toen ik met de bewerking van de cuepoints van de muziekbestanden ben begonnen, dit via het databaseprogramma mAirlistDB

Ok je hebt een database aangemaakt.
Hoe en vooral wat voor database heb je aangemaakt. Deze staat er namelijk niet vanzelf in mAirlist na het installeren.
Is het een SQL database, een Lokaal bestand? en waar staat de database dan opgeslagen? op de pc, op de nas?
helaas geeft zo’n screenshot niet veel info over wat het is, alleen dat er een database is aangemaakt door je.

Ik weet niet hoe ik duidelijker moet zijn! MAirlist advanced plus (waar ik een demolicentie voor heb) wordt geleverd met een databaseprogramma dat mAirlistDB heet. Wat daar achter of onder zit, geen idee. Het is een combiproduct wat zo wordt aangeboden. Ik heb de wikipagina erbij gepakt en de instructies gevolgd voor de installatie en configuratie van mAirlist en toen ik bij het onderwerp database kwam heb ik mAirlistDB database geïnstalleerd. Ik weet echt niet wat ik hier aan toe moet voegen…

Wat wel het geval is is dat het databaseprogramma op dezelfde pc draait als mAirlist. Dat kan ook niet anders met de advanced plus versie. Als je een losse database op een server wilt gebruiken dan heb je de dure professionele mAirlist-versie nodig

dat programma staat los van waar je nu kijkt opzich. de software haalt de gegevens uit dat wat jij hebt ingesteld bji de database waar je net de foto van hebt gemaakt.

Eerst kijken of de verbinding naar de database (wat dat ook is in jouw geval) goed is.
Dubbelklik op de database, dan opent er een scherm. dat scherm heb je al eens gezien omdat je een database hebt aangemaakt en daar dus dingen hebt ingesteld.

laat het software verhaal even los voor jezelf nu. Je moet echt stapje voor stapje gaan kijken. Als de verbinding niet goed is zal elk mairlist gerelateerde software vast kunnen lopen