Windows Update overschrijft audio-instellingen

Dit weekend heeft een grote Windows 11 Update weer eens al mijn audio instellingen overschreven van mAirlist Home Edition en Audition. mAirlist gaf de daarna melding bevroren te zijn maar start daarna wel op. Namen van mijn Default input- en output uitgangen zijn veranderd of zijn verdwenen en moeten weer worden aangemaakt. Ook moeten alle Players en Cartwall kanalen weer worden geconfigureerd.

Ik heb al geprobeerd om Windows Updates uit te schakelen via het command services.smc maar de waarde Uitgeschakeld bij Windows Update wordt gewoon weer overschreven. Hoe kan ik dit voorkomen?

1 Like

Dag Andre,

In het verleden dezelfde ellende gehad met windows updates.
Ik gebruik nu Windows Update Blocker tot volle tevredenheid.
Uiteraard geen critical updates meer, maar het blijft wel werken.
Ik doe nu 1x in het half jaar een update, met de kans dat je de boel weer opnieuw moet configureren.

Je vind het programmaatje hier

Succes

Ron

1 Like

Dank voor de tip. Deze tool kende ik nog niet. Ik ga 'm proberen. Ik vraag mij wel af hoe andere gebruikers hier mee omgaan. Ik lees er weinig over. Deze updates zijn voor mij een drama voor de mAirlist audio instellingen.

Na elke Windows Update doe ik een herstart van de play out computer en kruis mijn vingers dat alle audio instellingen intact blijven. Dit is meestal niet zo waarna ik alles weer opnieuw moet instellen. Er is géén oplossing voor, begrijp ik van @Torben

Ik gebruik overigens versie 6, géén idee of dit met versie 7 opgelost is.

deze software werkt ook voor windows 11? helaas dat de standaard windows 11 settings toch genegeerd worden op den duur.

Overigens is de reden dat windows dit probleem heeft vrij eenvoudig uit te leggen. Na het herstarten van windows worden hardware en dergelijke gezocht. WIndows kent een soort volgnummer toe aan de gevonden apparaten. Deze worden toegekend op volgorde van ontdekken. Als je nu bv een D&R airlite hebt, dan heeft deze niet 1 geluidskaart met 4 in en uitgangen, maar 4 geluidskaarten met 1 in en uitgang. (Ook al zou je denken dat het maar 1 apparaat is. er zit in de D&R een usbhub met 4 geluidskaarten). Ene keer zal de ene kaart als eerste gevonden worden en een andere keer een andere. Zo wijzigen de volgnummers dus en dit zorgt ervoor dat de settings in de war raken.
Professionele geluidskaarten kunnen wel werken met een soort vast volgnummer die ze zelf toekennen. Hierdoor zal windows na elke herstart de audiokanalen op dezelfde volgorde vinden en dus ook verwerken.

Een issue welke dus niet perse te verwijten valt aan alleen windows. Al kan het wel enorm vervelend zijn!

1 Like