Scheduling issues

Hallo allen. Mailist loopt heerlijk maar het schedulen van tracks minder. Zo lopen we tegen tracks aan die gerust elk uur of meerdere keren per dag voorbij komen, ondanks dat de artist en track separation ingesteld is en we artist groups gemaakt hebben. Herkennen jullie dit en hoe heb ej dat gefixt dan? Ik overweeg om de scheduling extern te gaan doen, met een PowerGold bijvoorbeeld. Maar liever blijf ik in het ecosysteem van mArlist.

[Google :netherlands:]

Je zou een MiniSchedulerLog.txt kunnen maken.
Ik kijk ernaar en kijk of ik iets bijzonders aan ze zie.

Hallo Marc, dit onderwerp is alle vele malen, in vele talen, besproken op dit forum. Torben geeft steevast hetzelfde antwoord: “Het is een Mini-Scheduler, he!”. De mini-scheduler doet wat hij doen moet: playlisten genereren op basis van algoritmes. Echter, deze algoritmes zijn heel beperkt en er zijn geen plannen om dat te veranderen. Het resultaat is wat je al benoemd: sommige tracks worden vaker gedraaid dan anderen. Om dit te verbeteren heb je inderdaad externe music scheduling applicaties nodig zoals Music1 of PowerGold. Het is wat het is.

If you are interested in the internals of the Mini Scheduler, here’s an outline of the algorithm:

  • First, all songs of the folder are sorted according to the time they were last scheduled, with those that haven’t been used for the longest time at the top of the list. Only full hours are respected, not the position within the hour.
  • If you specified any type or attribute filters, only the songs that match the filter will be considered in the following steps.
  • For all songs, the overall penalty is calculated according to the title/track/artist separation configuration.
  • The song with the minimum penalty will pe picked. If there is more than one song with minumum penalty, the scheduler will pick the first one (with a probability of 1/2), or the second one (with a probability of 1/4), and so on.

Hi Adriaan,

Mee eens daarom al snel gedacht aan een externe planner. Music1 ken ik nog niet, PowerGold ooit gehad maar helaas geen geldige licentie nu voor. Ik zal maar eens gaan kijken naar beide oplossingen. Dank!

Ah ook een idee. Ik ga er eentje maken.

Hi Marc,
Ik herken het probleem. Zelf wilde ik in de database playlist zien in welk blok er geprogrammeerd werd. Dus waar ik mee begonnen ben is ‘dummies’ maken met daarin ‘end of block 1’ etc. etc. in de hour templates.
image
Dit had als resultaat dat ik al kon zien in welk block mijn probleem eventueel zat.
Daarna dacht ik 'ik wil eigenlijk weten uit welke virtuele folder de song komt. Die informatie zie je namelijk nergens terug. (voor zover ik weet). Toen heb ik per virtuele folder een dummy gemaakt en als opener de dummy gebruikt. Zie hieronder:
image

Nu kan ik in de playlist in de database en in de player zien uit welke virtuele folder de song is geprogrammeerd. Dit gaf mij een mooi overzicht en zag gelijk op welk uur ik teveel een virtuele folder had geprogrammeerd. (besef dat het misschien een beetje off-topic is, wat ik nu schrijf, maar het heeft mij erg geholpen om het overzichtelijk te maken en vooral te bekijken waar het probleem zat qua programmering.

Dit is het eind resultaat.

Hoop dat je er iets mee kunt.
Peter