Ik ben dan al wel een tijdje een mairlist gebruiker, maar sinds kort pas echt de tijd om in mijn privé studio aan de gang te gaan. Bij de start leek het goed om voordat ik echt begon mijn muziek database goed georganiseerd in het systeem te zetten. In mijn mappen structuur heb ik alle muziek vanaf 1956 tot nu per jaar zitten. Ik importeerde het jaar en vulde uitgebreid allerlei attributen gegevens in een voor mij goede opzet, zodat ik (nog onwetend) bedacht had om later templates voor playlisten te gaan generen, voor mijn programmering.
Zo heb ik nu bijvoorbeeld Attributen op gebied van: Taal, Live muziek, componist, label, producer en natuurlijk genres etc.
Nu ik mijn muziek er wel zo een beetje in heb zitten (jullie zullen allemaal wel ervaren hebben wat voor een tijdrovend proces dat is), wil ik dus deze gaan gebruiken. Het maken van playlists lukt mij op zich wel, maar dan alleen op basis van die jaarmappen. Het lukt mij maar niet om dit via het gebruik van attributen te doen. Is dit überhaupt mogelijk? Weet iemand hoe dit wel kan?
Als dit nu nog niet mogelijk is, lijkt mij dit toch een manier van het genereren van playlisten die echt een aanwinst zou zijn? Je kunt dan bijvoorbeeld op een avond heel makkelijk een disco nacht organiseren, een uur met alleen muziek van één producer/songwriter, franstalig programma, evenementen (kerst, carnaval, sinterklaas) of een paar uur per nacht vullen met alleen live muziek. Maar ook heel makkelijk muziek uitsluiten zonder dat je de jaarstructuren van je mappen doorbreekt. Of ben ik nog een echte NOOB en kan dit allemaal op een andere makkelijke manier? Zo ja, wat is dan de functie van de atributen? En hoe gebruiken jullie die?
Goedemiddag @Reflo, welkom op het mAirList Gebruikers Forum!
Ik denk dat ik begrijp wat jou wens is en waarom dit niet lukt Bij het genereren van playlist maakt mAirList gebruik van virtuele mappen. Door bestanden in deze virtuele mappen te plaatsen, kan de playlist generator van mAirList deze bestanden selecteren. Hierbij wordt - voor zover mij bekend - géén gebruik gemaakt van de attributen.
Het is heel goed mogelijk om mAirList een playlist te laten genereren gebaseerd op een thema. Zo kan je een programma maken met enkel Nederlandstalige hits (of carnaval), een kerstprogramma of een discoprogramma. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je de hiervoor benodigde virtuele mappen aanmaakt en daar de gewenste bestanden in plaats.
Ik weet echter niet of jij de jaartallen leidend wilt laten zijn. Dan wordt het lastig. Je kunt een bestand in meerdere virtuele mappen tegelijk plaatsen, maar mijn ervaringen daarmee zijn niet louter positief.
Kort gezegd: mAirList selecteert op virtuele mappen,niet op attributen.
Bedankt voor uw moeite, maar dat klopt niet helemaal. MiniScheduler biedt de mogelijkheid om één of meerdere kenmerken als filters op te geven.
Om alleen op Attribuut te filteren, voert u eenvoudigweg de bovenste virtuele map met de gewenste muziek in (vergeet niet de submappen mee te nemen) en voert u vervolgens kenmerken in het filtermasker in dat mAirList moet gebruiken om te selecteren
Dank allebei om mijn vragen te beantwoorden. Wat Stefan schrijft ziet er veel belovend uit. Daar ga ik dan ook deze week wat mee stoeien. Ik laat nog wel weten of dit de oplossing voor mij is! Dank in ieder geval alvast.
ik zou per regel in mijn playlist een track uit een map willen halen (bijv. Medium Rotatie) en deze track moet uit de jaren 80 komen. Alle tracks zijn voorzien van het Attribuut Jaar dus de keuze zou moeten zijn 1980; 1981; enz of zoiets. Maar hou krijg ik daar een scheiding tussen? Als dat uberhaupt al kan.
Adriaan en Stefan bedankt. Beide oplossingen helpen.
Ik heb nu de muziek in ‘mijn standaardmappen per jaar’ alle bestanden ook toegevoegd aan mappen die gelijk zijn aan de door mij gebruikte atributen. Ik kan hierdoor makkelijk selecteren.
Dankzij Stefan’s tip kan ik nu ook zeggen ik wil dan een duitstalig nummer uit die map, of een rock nummer.
Beide super bedankt.