Phase problemen mAirlist stream

Beste mensen,

Ik zit met een lastig probleem en ik hoop dat iemand van jullie weet in welke richting ik moet zoeken om het op te lossen. Het is niet gerelateerd aan mAirlist voor zover ik kan nagaan, maar aan een Windows instelling of wellicht hardware.

Geluid was tot een paar weken geleden zowel over mijn luidspekers als over de IceCast stream erg goed te noemen. Maar dat is het helaas nu niet meer.

Op een feestje is iemand helaas tegen de koptelefoonaansluiting gelopen (die aan de voorzijde van mijn PC zit) waardoor deze defect is geraakt. Achteraf blijkt ook de onboard soundkaart hierdoor beschadigd geraakt en deze is vervangen. In dezelfde periode was er een update van Windows 7 en die is geinstalleerd.

Omdat de onboard geluidskaart is vervangen, heb ik mijn audioinstellingen moeten aanpassen. Deze zijn vrijwel identiek als voorheen, ik hoefde slechts enkele verwijzingen aan te passen.

Vanaf dat moment klonk het geluid zowel over mijn luidsprekers als over de stream nogal beroerd; blikkerig, te veel hoog en de zang onverstaanbaar. Dit valt het meest op bij hardere passages, een ballad klinkt redelijk maar niet zoals voorheen.

Lijkt mij een faseprobleem. Vreemd, want aan de bedrading is niets veranderd. Het lijkt een instelling ergens in Windows te zijn maar wat ik ook probeer, ik krijg het niet meer zoals het was.

Inmiddels via de Soundblaster Configuratie software de fase omgedraaid. Als ik via bijvoorbeeld MediaMonkey muziek afspeel over de luidsprekers, klinkt dat weer goed.

Als ik mAirlist via de luidsprekers afspeel, klinkt dat echter nog steeds niet helemaal zoals het was.

Grootste probleem is echter de stream; dat geluid lijkt nog steeds niet in fase te zijn. Het lijkt dus een probleem te zijn dat zich ergens “voor” de geluidskaart voordoet maar ik heb geen idee hoe laat staan waar ik zou moeten zoeken.

Iemand van jullie een idee in welke richting ik moet zoeken om dit op te lossen? Alle hulp is welkom en bijvoorbaat erg gewaardeerd.

Ed