Opstarten duurt minimaal 20sec

Ik gebruik 7.4.4 advanced plus (home) met een airlite mk2
2 vraagjes:
Ik ben net begonnen met Mairlist en alles ging goed maar na twee dagen kreeg ik wat probleempjes.
Als ik mairlist opstart duurt het ongeveer 20seconden voordat hij is opgestart. Ook als ik iets wil opslaan en ik moet een verwijzing ophalen in windows verkenner duurt dat erg langzaam.

Als ik een ramp of iets anders in een nummer gezet heb staat ie erin maar als ik de volgende keer mairlist weer op start is alles weg.
Wat doe ik verkeerd.
Ik heb wel een database aangemaakt volgens de manier die danny via YouTube deed.

Goedemiddag @Ceesie15, hartelijk welkom op het mAirList forum. Leuk dat je ook de applicatie mAirList gaat gebruiken!

mAirList is een applicatie welke bijzonder weinig resources van je PC gebruikt. Het opstarten gaat in de regel dan ook heel snel. Op basis van je huidige informatie kan ik niet verklaren waarom opstraten zo lang duurt. Een paar verdiepingsvragen:

• Staan de liedjes (databestanden) welke je gebruikt in de database?
  • Welke databse gebruik je, de lokale database of een netwerk database?

Met betrekking tot het plaatsen van informatie zoals een ramp in een bestand, is het belangrijk dat het bestand zich in de database bevindt. Vervolgens stel je de gewenste instellingen zoals ramp in en druk je rechtsonder op de rechtermuis knop. Daar staat “exporteren naar database”. Kies deze en druk daarna op OK. Nu moet het werken en blijft de informatie bewaard.

rechtermuisknop = linkermuisknop, op het knopje “exporteren”.