Normalisatie tracks in playlist

Hallo

Het valt mij op dat tijdens het maken van mijn programma er erg veel verschil zit in de diverse tracks qua volume. Indien ik de properties van de track bekijk zie ik dan bijvoorbeeld dat een track op -4,50 staat. Berken ik op dat moment de normalizing opnieuw dat komt het uiteindelijk goed.
Het is vervelend dit tijdens de uitzending iedere keer te moeten doen.
Verder viel het mij op dat indien ik voordien bulk deze aktie doe dit niet bij alle tracks correct wordt doorgevoerd. Ook zie ik vaak dat er toch een enorm verschil zit tussen de ene plaat op 0db en een andere op 0db. Bij de ene plaat schiet ie vol in het rood en de andere blijft netjes rond de 0db.

Vraag en wens is dan ook dat ik graag iedere track, jingle netjes op hetzelfde volume wil uitzenden vanuit marlist.
Wat moet ik hiervoor doen?

b.v.d.
Friso

Hallo Friso,

welke versie van mairlist heb je?
v5.x, v6.0, v6.2 of, momenteel, v6.3?

Welke normalisatiemethode gebruik je?
Dit kan worden ingesteld in de configuratie (vanaf versie 6.2 of, beter, 6.3).

Dank je!

Even nagekeken in de configuratie settings onder normalize.
Laatste versie. Net geupdated. Ik gebruik True Peak (dbTP)
Peak (0,00)
True Peak (-1,00)
Loudness (-23,00)

Okay, maar welke normalisatiemethode heb je gekozen?

Met deze normalisatiemethode kunnen er nog steeds verschillen in luidheid zijn. Misschien niet zo erg als bij 0 dBFS, maar het biedt geen uniforme luidheid.

We raden aan om de volledige database te analyseren en te normaliseren (met mass-tagging) en de importinstellingen aan te passen zodat elke nieuwe titel (database of playout) automatisch wordt aangepast aan de geselecteerde normalisatiemethode.

Op de lange termijn is luidheidsnormalisatie (EBU R 128) de betere keuze. Volgens supplement 2 vanaf augustus 2020 kan de luidheid tijdelijk worden verhoogd naar -18 LUFS bij -1 dBTP.

(Als het raar klinkt: Google is de schuldige)

Ok, wat is de beste manier om de huidige database in zijn geheeld te laten normalizen?
Ik kan wel een map selecteren en multiselect daarin alle tracks en kan dan kiezen voor multiselect.
Dan moet ik alle mappen door en afzonderlijk de inhoud selecteren en massedit doen.
Is er een makkelijker methode?

b.v.d.
Friso