Nieuws Container

Goedemiddag alle mairlist gebruikers.

Wie kan me stap voor stap uitleggen hoe ik een vaste nieuws container kan maken?
Heb om de 2 uur nieuws item.

Danku alvast

Hey Robert,

ik zag dat je ook ergens reageerde op het engelstalige deel. Hier toch een kleine uitleg

Maak een nieuwscontainer aan en dan sleep je in content het audiobestand van het gesproken nieuws.
Als je audiobestand geen imaging heeft, maar puur gesproken woord is, dan kun je in mAirlist de imaging toe laten passen.
Bij imaging voeg je de opener, music bed, closer en eventueel een bumper toe als je nieuws/weerbulletin uit meer losse audio bestanden bestaat. De bumper wordt dan tussen de nieuwsfiles gespeeld.

wat wel belangrijk is voor de audio bestanden dat ze allemaal in de database staan. deze files zou je nodig (kunnen) hebben;

Nieuwsfile; deze bevat geen cuepunten aangezien elk nieuwsbulletin een andere lengte kan hebben. Ook moet je ‘do not pre buffer’ aanvinken in de opties zodat de file pas wordt ingelezen zodra het nieuws begint. (dit kan ook met headlines, weer en eventueel filenieuws)
Opener; Deze kan wel cue punten bevatten Denk hierbij ook aan de cue next marker. Hier zal dan het daadwerkelijke nieuws worden gestart.
Music Bed; Dit is de filler onder het nieuws. Zorg dat hier geen cue out marker in staat aangezien de filler moet worden afgebroken zodra het nieuws voorbij is
Closer; zodra het nieuws klaar is zal deze worden afgespeeld. Wel wijsheid om hier alle cue punten voor in te stellen aangezien dit het laatste deel is van de container en er hierna weer verder wordt gegaan met muziek/ playlist.
Bumper; Dit bestandje wordt tussen meerdere nieuwsbestanden afgespeelt, als je bijvoorbeeld een los audiobestand hebt voor het nieuws en het weer. (Deze plaats je allebei in de content van de nieuwscontainer.)

Let er wel op dat je ook voor de nieuwscontainer de ‘do not prebuffer’ aanzet.

Als je de nieuwscontainer hebt aangemaakt krijgt hij gewoon een ID in de database en kun je hem waar gewenst in je templates toevoegen.

Ik heb een URL als ik daar op klik krijg ik het nieuws.

Hoe zit dat dan? want als ik een stream url aan toevoeg dan werkt het niet.

Je kunt het bestand niet downloaden, of wordt die stream precies op een bepaald moment afgespeeld?
In dat laatste geval kun je eventueel een stream item aanmaken ipv een nieuws container. Deze moet je dan op de juiste momenten inplannen. Het stream item bevat alleen geen imaging.
Een stream item toevoegen aan een nieuwscontainer is wellicht niet praktisch aangezien de nieuwscontainer kijkt naar het moment dat het nieuwsbestand is afgelopen. En bij een livestream is dat een stuk lastiger.
Ook qua planning is het een stuk lastiger om EN een stream item te hebben EN een nieuwscontainer die precies op het juiste moment moet worden afgespeeld.

Als je die url hebt en het is gewoon een mp3/ wav file. dan kun je hem automatisch laten downloaden met de rtv download tool
hier een link:
RTV Download tool

Als dat lukt kun je daar inplannen dat het nieuws elk uur wordt gedownload en je het bestand dus fysiek op de pc hebt. Dan kun je die gebruiken in je nieuwscontainer

Waarschijnlijk is het antwoord heel simpel… maar hoe voeg ik het nieuws bestand toe bij inhoud?.. ik zie alleen dingen als stream enzo staan. Nergens bestand…

in de nieuwscontainer onder het tabblad nieuwscontainer> inhoud zie je inderdaad ‘toevoegen’ staan, daaronder een groot veld.
Zoek in de database naar het nieuws bestand en sleep hem in dat grote veld onder inhoud.
Je moet hem dus niet zoeken met toevoegen, maar er zelf inslepen.

Gebruik de normale container omdat het nieuws uit zoveel elementen bestaat. Nu weet ik zeker dat nieuws tot de toth iedere week het zelfde is en dat ik geen dingen oversla (vergeet).
Heb alleen de pingel ervoor los van de container omdat hij in 2 min voor nieuws moet laden en als je laatste plaat instart en daarna wordt bv op 57 min de container gebufferd heb je oud nieuws. In mijn database staan Block 15.00 Block 16.00 Block 17.00

Hi ruvo80, dat is een tijdje geleden! En dit is een oud item maar ineens actueel voor mij. Ik denk er aan om een abonnement voor nieuws af te sluiten. De partij levert nieuws aan via FTP dat ik met de RTV download tool binnen kan halen naar een map op m’n nas (bijv. Z:\Cloudstation\NIEUWS).

In je uitleg heb je het over een nieuwscontainer die je kunt koppelen aan een map. Ik ben er al een tijdje naar aan het zoeken, maar die vind ik niet.

MairlistDB verwijst voor de uursjabloon altijd naar mappen uit de database, niet (nooit) naar Windows-mappen. Nieuwe muziekbestanden moet ik altijd handmatig syncen en dan in de juiste databasemap plaatsen. Voor de bestanden die via FTP in de map NIEUWS op de nas terechtkomen komen zo nooit automatisch in een databasemap terecht.

Ik heb ChatGPT al bevraagd maar die komt met een oplossing met de windows taakplanner en zo. En het gebruik van synctools zoals RSYNC. Geen idee of dat de oplossing is.

Kun je me uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? En wat je beschrijft met muziekbedjes en bumpers en zo lijken me handig. Omdat het één nieuwsbestand is zijn bumpers niet aan de orde lijkt me maar wel een jingle met nieuwsaankondiging en een bedje voor onder het nieuws.

Thx!

Ehhh, iemand anders dan RuVo80 mag ook antwoorden…:sweat_smile:

Hoi Menno,

Je hoeft niets te syncen ofzo als je het goed insteld.

Zorg dat de RTV downloader (of een andere downloadtool) het audiobestand welke wordt aangeleverd door je nieuwsleverancier telkens wordt overschreven. Let wel op dat je hett nieuwsbestandje in de database hebt staan als item maar dat er geen (!) cue puten zijn aangemaakt.

Zodra je een nieuwscontainer aanmaakt kun je onder het tabblad ‘newscontainer’ en submapje content dan dat audio bestand plaatsen. Onder het tabblad imaging kun je de vormgeving plaatsen zoals eerder vermeld in dit topic.

Je hoeft verder helemaal niets meer te doen. Elke keer als de nieuwscontainer in je playoutsysteem wordt afgespeeld zal hij het aangeleverde bestand inlezen qua lengte en hier de vormgeving op aanpassen. (Let hiervoor wel op dat je de do not prebuffer aan hebt staan in zowel je nieuwscontainer als in het nieuwsitem met het aangeleverde audio bestand)

Een keer goed instellen en mAirlist doet de rest voor je. Elke keer zodra het nieuws wordt afgespeeld.

qua opener, music bed en closer heb ik eerder al in dit topic beschreven. Inmiddels bestaat ook de ‘Container content bumper’ . Deze wordt afgespeeld tussen verschillende content. (er zijn nieuwsleveranciers die elk nieuwsitem los aankunnen leveren, of bv nieuws en weer los. Met deze functie zorg je dat er een korte bumper tussen die items of nieuws en weer komen. (Handig als je het weer bv gesponsord hebt)

Dank voor je toelichting RuVo! Dat het niet nodig is om bestanden te synchroniseren was ik even vergeten maar gebruik ik al een tijd :sweat_smile: . Een radiocollega van me levert wekelijks zijn programma aan op een map op mijn nas. Hij gebruikt steeds dezelfde bestandsnaam, de cue points staan uit. Als hij er maar een strak einde aan maakt loopt dat prima.

Ik heb de functie nieuwscontainer gevonden, was even zoeken. Ik dacht dat ik het nieuws in de uursjabloon moest plaatsen, maar deze moet in de muzieksjabloon…

Ik heb de nieuwscontainer in een databasemap met de naam NIEUWS gezet zodat ik ‘m op de gewenste uren bovenaan in de playlist kan zetten. Ik heb een bedje toegevoegd en een openingsjingle ervoor gezet, gewoon om alles te testen. Werkt prima. Toen ik het nieuwsbericht verving door een andere met dezelfde naam ging dat ook goed. Nu ik weet dat het technisch werkt ga ik nog een nieuwsjingle bestellen bij mijn jinglemaker. Ik wil het nieuws gaan gebruiken van de fa. Jongkind. Ik weet niet of ik echt heel goed vind, maar ik ben hobbyzender en zo’n 50 euro per maand vind ik wat aan de prijs…

Paar zaken die me opvallen:

• Ik had om te testen een stukje nieuws dat minder dan een minuut lang was. Het muziekbedje liep door aan het einde van het nieuws. Blijkbaar moet nieuws een minimale lengte hebben, maar dat komt goed.
  • Ik maakte me even zorgen over het geluidsvolume, maar dat kan ik natuurlijk uittesten en dan bij het tabblad afspelen een versterking of verzwakking aangeven, zowel van bedje, opener als nieuwsbericht. Geniaal dit!
  • Het enige dat me opvalt is dat aan het einde van het nieuwsbericht, ik heb het strak afgeknipt, dat er dan een fadeout plaatsvindt die er denk ik voor zorgt dat het net te lang even bijna stil is. Ik heb wat geprobeerd met de opties in het tabblad afspelen (o.a. een vinkje geplaatst voor de optie “Niet pre-bufferen”) en vinkjes geplaatst voor “Niet uitfaden in automatiseringsmodus” en “Niet uitfaden na automatiseringsmodus na Start Next”. Ik merkte geen verschil, maar dat kan best komen omdat ik het item gewoon los heb afgespeeld en niet vanuit een item in een playlist.

Tot zover heb je me enorm geholpen. Thx!

Goed om te horen dat het weer gelukt is.

Ik heb de functie nieuwscontainer gevonden, was even zoeken. Ik dacht dat ik het nieuws in de uursjabloon moest plaatsen, maar deze moet in de muzieksjabloon…

Je kunt de nieuwscontainer ook gewoon in het uursjabloon toevoegen. Dit zou ik zelfs adviseren. Ik maak een uursjabloon met hoe ik het uur wil hebben qua opbouw TOTH, Nieuws, commercials etc. De muziekblokken worden door mij echt alleen voor muziek (En jingles) gebruikt.

Ik had om te testen een stukje nieuws dat minder dan een minuut lang was. Het muziekbedje liep door aan het einde van het nieuws. Blijkbaar moet nieuws een minimale lengte hebben, maar dat komt goed.

Als je bedje geen cue punten heeft zou dit normaliter geen probleem zijn.

Ik maakte me even zorgen over het geluidsvolume, maar dat kan ik natuurlijk uittesten en dan bij het tabblad afspelen een versterking of verzwakking aangeven, zowel van bedje, opener als nieuwsbericht.

Ik zou in de settings van het database item de optie aanvinken om automatisch de normalisering te laten uitvoeren bij het starten van het bestand. Ervaring leert dat een aangeleverd nieuws bestand heel soms nog wel eens anders kan zijn qua volume. Voor je jingles en bedje is dit natuurlijk niet het geval aangezien dat vaste audio bestanden zijn. Zo weet je dat het nieuws altijd even goed in balans is t.o.v. de imaging.

Het enige dat me opvalt is dat aan het einde van het nieuwsbericht, ik heb het strak afgeknipt, dat er dan een fadeout plaatsvindt die er denk ik voor zorgt dat het net te lang even bijna stil is. Ik heb wat geprobeerd met de opties in het tabblad afspelen (o.a. een vinkje geplaatst voor de optie “Niet pre-bufferen”) en vinkjes geplaatst voor “Niet uitfaden in automatiseringsmodus” en “Niet uitfaden na automatiseringsmodus na Start Next”. Ik merkte geen verschil, maar dat kan best komen omdat ik het item gewoon los heb afgespeeld en niet vanuit een item in een playlist.

Ik heb standaard een jingle als afsluiter. het bedje wordt altijd uitgefade en met een jingle ipv meteen muziek kun je een mooie overgang laten gaan

Je kunt de nieuwscontainer ook gewoon in het uursjabloon toevoegen. Dit zou ik zelfs adviseren. Ik maak een uursjabloon met hoe ik het uur wil hebben qua opbouw TOTH, Nieuws, commercials etc. De muziekblokken worden door mij echt alleen voor muziek (En jingles) gebruikt.

Ik heb een uursjabloon gemaakt identiek aan de “normale” uursjabloon die ik voor non-stop gebruik. Ik heb de nieuwscontainer met het databasenummer als vast eerste item geprogrammeerd. Openingsjingle en muziek komen uit de playlist. Ik heb even getest, lijkt prima te gaan. Ik heb vanavond om 11 uur een uur gegenereerd op basis van deze nieuwe uursjabloon. Het ziet er goed uit!

Ik zou in de settings van het database item de optie aanvinken om automatisch de normalisering te laten uitvoeren bij het starten van het bestand. Ervaring leert dat een aangeleverd nieuws bestand heel soms nog wel eens anders kan zijn qua volume. Voor je jingles en bedje is dit natuurlijk niet het geval aangezien dat vaste audio bestanden zijn. Zo weet je dat het nieuws altijd even goed in balans is t.o.v. de imaging.

Ik heb het volume van het nieuwsbericht op automatisch gezet. Volume lijkt prima tussen de rest van de bestanden. Ik ga het vanavond horen.

Ik heb standaard een jingle als afsluiter. het bedje wordt altijd uitgefade en met een jingle ipv meteen muziek kun je een mooie overgang laten gaan

In de test zag ik dat mairlist precies aan het einde van de nieuwsfile het volgende item start. In mijn geval is dat de uuropener van het programma die automatisch gegenereerd wordt.

Mijn nieuwsjingle en bedje zijn besteld, die krijg ik begin januari. Dan een abonnement afsluiten met de nieuwsservice.