Networked setup

Hi all,

Ik gebruik nu in m’n studio-setup een Advanced licentie (ivm D&R integratIe). Nu puur als live-assist, dus geen non-stop of automatiseringen.

Ik wil een (intern) streampje gaan opzetten op basis van mAirlist, en daarnaast heeft m’n zoon mijn hobby overgenomen en is er dus een extra play-out pc’tje nodig om aan zijn webstation te koppelen :slight_smile:

Mijn huidige setup staat op een tweede locatie (in een kantoortje wat ik huur). Ik denk voor de nieuwe setup aan het volgende:

• Extra PC-tje met daarop Advanced Server voor de non-stop en een centrale database (op m’n kantoor locatie)
  • NAS-je wat daar al staat gebruiken voor de bestandsopslag via een shared folder
  • Mijn play-out PC blijft zoals ‘ie is, maar maakt verbinding met de database op de nieuwe PC
  • Op mijn thuislocatie een playout-pc met een nieuwe Advanced licentie (ook weer ivm D&R integratie) die ook verbinding maakt met de database op kantoor. Dit kan via VPN (die ligt er al) maar volgens mij ook gewoon via internet(?)
  • Eventueel op thuislocatie op de NAS die daar al staat een mirror van de muziekfiles, zodat die niet over VPN / Internet ‘heen en weer’ hoeven.

Is dit een werkende setup?

Additioneel wil ik wellicht op een laptop een client om alleen de database te kunnen bewerken (files toevoegen, ramps zetten, clocks aanpassen). Ook dit kan via een (point to site) vpn of internet, wat mij betreft. Playout hier is niet per sé nodig. Welke licentie kan ik hier het beste voor kiezen?

Voor alle opties ga ik overigens uit van de ‘home’ versie van deze software, aangezien het puur voor een intern streampje is en er zeker geen geld mee verdiend gaat worden :')

Je hebt geen vpn ofzo nodig om dit te realiseren. Als je de Advanced server versie draait op de locatie waar je database staat kun je met de DBserver app die daarbij zit verbindingen via internet mogelijk maken. Met deze versie kun je ook gewoon een playout systeem maken en de DBserver app op de achtergrond laten draaien.

Zo kun je dus thuis een pc met elke licentie van mairlist draaien (elke versie heeft namelijk de DBclient optie om de verbinding met je server te maken)

Mairlist stuurt de audiobestanden ook over deze verbinding mee, maar je kunt uiteraard de bestanden ook lokaal opslaan op een nas of harde schijf. Zorg er wel voor dat het exact dezelfde bestanden zijn ivm cuepunten!

Ik heb zelf een extra database licentie (welke op aanvraag te verkrijgen zijn) hierbij heb je een uitgeklede versie zonder playout, maar enkel de database app om waar dan ook ter wereld in je database te kunnen werken. Je kunt natuurlijk ook een andere licentie nemen en alleen de database app gebruiken.

Wel heb ik als tip om gebruikers met rechten aan te maken als je meerdere gebruikers hebt. Zo kan je zoon niet per ongeluk jouw station en database helemaal op zijn kop zetten :wink: