Miniplanner

Goedeavond alle mairlist gebruikers,

Ik heb een non stop draaiend via mairlist, maar ik heb het idee dat ik vaak de zelfde
nummer dag later weer hoor. Wat is de juiste instelling van de mini planner?
Want ik snap niet wat straf inhoud en overall penalty.
Kan iemand mij uitleg daar in geven?

Alvast bedankt

Hoi robert,

Ik zag dat je deze vraag ook hebt gesteld op een andere (onoficiele) plek.
Daar had ik onderstaand antwoord gegeven. Ik plaars het antword her ook zodat jij en wellicht anderen hier iets aan hebben.

Heb je alle nummers in 1 virtuele folder staan binnen mAirlist en mag mAirlist voor elk nummer wat gepland wordt kiezen uit alle nummers?
Of heb je wel verschillende folders waarmee je een format hebt gemaakt. Zo ja, dan moet je die folders eens bekijken qua inhoud. Een folder met 100 nummers zal sneller qua rotatie terugkomen dan een folder met 2000 nummers.

De oplossing is dus wellicht niet alleen door de scheidingen en strafpunten in de database aan te passen maar wellicht ook door je format en invulling van de virtuele folders.

Hier wel even een vrij eenvoudige uitleg over de spreidingen en strafpunten afhandeling binnen mAirlist:

Track scheiding: Het aantal uur voordat dat specifieke item mag worden afgespeeld zonder strafpunten.

Artiest spreiding: Het aantal uur voordat een artiest mag worden afgespeeld zonder strafpunten.

Titel scheiding: Het aantal uur voordat dat een item met exact dezelfde titel mag worden afgespeeld zonder strafpunten.

Zoals je leest gaat het om het aantal uur voordat er geen strafpunten worden toegekend.
Een voorbeeld…
Je artiest spreiding staat op 7 uur met 2 strafpunten.
Als er een plaat wordt gekozen dan wordt er gekeken hoe lang geleden de artiest is gedraaid of ingepland, als dat 7 uur of meer is krijgt die plaat mbt de artiest 0 strafpunten. Als dat 6 uur is dan zal mAirlist 2 strafpunten toekennen, bij 5 uur 4 strafpunten, bij 4 uur 6 strafpunten etc…
Als een nummer tijdens het plannen van playlists dus niet voldoet aan de spreiding/scheiding kent mairlist per uur het aantal ingegeven strafpunten toe.
Dit wordt per track gedaan voor de track, artiest en titel scheiding. De strafpunten worden samen opgeteld en het item met de minste strafpunten, of het langst niet geplande nummer als er meerdere platen 0 strafpunten hebben, wordt ingepland.

Je moet dus zelf bepalen hoeveel tijd er tussen mag zitten (onder ideale omstandigheden) dat een track opnieuw gedraait mag worden. Maar ook moet je bepalen na hoeveel uur je tussen twee tracks van een bepaalde artiest mag zitten. En tot slot hoeveel uur tussen moet zitten om een plaat met exact dezelfde titel in te plannen.
Hierna bedenk je wat voor jou het belangrijkste criteria is van die 3. Die geef je het hoogst aantal strafpunten, daarna het criteria wat minder belangrijk is. Deze geef je iets minder strafpunten. Tot slot geef je de voor jou minst belamgrijk criteria het laagst aantal strafpunten.
Hier gaat mAirlist mee aan de slag zodra er gepland wordt.
Belangrijk om te weten is dat de spreidingnummers geen harde getallen zijn
Als er tijdens het plannen blijkt dat geen enkel nummer voldoet en 0 strafpunten heeft, dan kiest mAirlist zoals eerder aangegeven het nummer met de minste strafpunten. Hierdoor wordt er altijd een track gepland en krijg je geen foutmeldingen tijdens het plannen.

Een flinke uitleg, maar hopelijk wel begrijpelijk! Bij vragen gewoon stellen.
Hier nog een tweetal tips…

Tip 1:
Je kunt een specifieke virtuele folder binnen mAirlist laten afwijken van de standaard scheidingen door voor die folders een andere scheiding te laten gebruiken. Bijvoorbeeld de folder met de hits van de top 40. Hier zullen normaal gezien niet veel items instaan en hier wil je qua track rotatie wellicht een andere rotatie voor dan een folder met alle muziek uit de jaren 80.

Tip 2:
Bij het plannen kun je aanvinken om een log te laten maken en ook om deze te openen na het plannen. Hierin zie je precies hoeveel strafpunten elk item heeft gekregen en waarom mAirlist dus voor dat specifieke nummer heeft gekozen.

Heb een soortgelijke ervaring en zelfs met het goochelen van strafpunten, meer dan voldoende nummers in de virtuele folders blijft de planner songs steeds ongeveer in dezelfde volgorde plannen. Het is dan ook een mini-planner. Wil je betere resultaten, gebruik dan een externe plannen zoals Music1 of iets dergelijks.