mAirlist tips/ hulpmiddelen

Dit tpoic bevat een verzameling van verschillende praktische tips en kleine hulpmiddelen voor het gebruik van mAirList die niet expliciet (als nuttig) werden gedocumenteerd.
In overleg met Uli, zal ik deze hier in het nederlands plaatsen. (De tips zijn afkomstig vanuit het duitse deel van dit forum.)

De collectie kan in de toekomst worden uitgebreid als er eventuele tips opduiken.
Hier aan het begin worden alleen de tips zelf en de link naar het artikel vermeld:

Verwijderd item uit (per ongeluk) gestarte speler “ongedaan maken”

Zodra een speler per ongeluk of te vroeg gestart is en daarna op stop gedrukt wordt het item standaard uit de speler verwijderd en naar de prullenbak verplaatst.

Om het item snel terug te laden en de fout te herstellen kan in de haast een beetje tijdrovend zijn, maar is er een hulpmiddel:
In de configuratie…

Playlist[m] > Player[n] > Opties > Automatisch sluiten op STOP in de assist modus:

Deze optie deactiveren.

Met deze instelling wordt het item pas verwijderd wanneer de EOF is bereikt (hoewel deze functie ook kan worden uitgeschakeld in de configuratie).

1 Like

Zoeken naar tijd bereik

Als u op zoek bent naar een titel die minimaal drie minuten lang moet zijn, kunt u een zoekbereik definiëren “plus [aantal seconden]”.

Bijvoorbeeld wanneer u zoekt op de term;

3:00+30

Worden alle titels met een effectieve (!) speelduur tussen 3:00 en 3:30 weergegeven.

Zoekt u tracks die exact 3 minuten moeten duren, dan zoekt u op de term;

3:00

Deze zoekopdracht kan zowel in de database als in het browservenster worden gebruikt.

1 Like

Artiestencombinaties

mAirList interpreteert automatisch verschillende artiestencombinaties als één artiest als bepaalde karakters aanwezig zijn.
Momenteel zijn dit:
/
;
&
and
feat.

Deze zijn allemaal hoofdletterongevoelig

Dit is belangrijk voor de juiste berekening in de miniplanner:
De planner herkent “feat.”, “&” enz. en scheidt vervolgens de artiesten.
Intern wordt dit de de “Rihanna-functie” genoemd.

Voorbeeld:

Blof en Nielson - Mannenharten (Hierbij wordt ‘Blof en Nielson’ als 1 artiest beschouwd)
Blof & Nielson - Mannenharten (Hierbij worden ‘Blof’ en ‘Nielson’ als 2 afzonderlijke artiesten beschouwd)

In het eerste voorbeeld kan deze track dus kort worden gepland op een nummer van Blof of Nielson aangezien de miniplanner deze als 1 artiest beschouwd.
In het laatste geval zal met artiestscheiding voor zowel ‘Blof’ als ‘Nielson’ rekening worden gehouden in de miniplanner.

Helaas zijn de aangegeven karakters vast en niet uit te breiden.
Let op dat ‘en’ niet wordt gezien als artiest combinatie.

1 Like

Configuratiescherm vs Controlepaneel

Regelmatig komt de opmerking van gebruikers dat een bepaalde functie niet aanwezig is in hun configuratie.
Afgezien van licentiebeperkingen (sommige functies zijn alleen beschikbaar in hogere edities van mAirList), is het meestal een kwestie van het controlepaneel verwarren met de configuratie.
Hoewel beide dezelfde basis hebben, maar:

Het controlepaneel is slechts een onderdeel van de configuratie en kan worden gestart vanuit het afspeelvenster van mAirlist. Deze biedt NIET alle functies zoals in de volledige configuratie.
Tevens is het starten van het controlepaneel mogelijk met de shortkey “CTRL + ALT + X”

Elke wijziging in het controlepaneel heeft onmiddellijk effect op het afspeelproces dat mogelijk wordt uitgevoerd (inclusief audioapparaten, encoders en geluidsverwerking!).

Het verschil tussen de configuratie software en het controlepaneel is hier in één oogopslag duidelijk te zien:

Het is ook mogelijk om de configuratie app te openen terwijl mAirlist geopend is. U ontvangt dan deze melding:

05 - Configuratie popup

Als u ‘ja’ aanklikt kunt wijzigingen in het controlepaneel aanbrengen en opslaan. Echter moet mAirList daarna opnieuw worden gestart alvorens de wijzigingen worden doorgevoerd!

Indien u de wijzigingen welke worden ingevoerd in het controlepaneel niet permanent wilt opslaan in de configuratie, dan kunt u deze optie uitzetten in de configuratie app:

Wilt u niet dat iemand zomaar in de configuratie / controlepaneel komt, dan kunt u deze beveiligen met een wachtwoord. Deze is in te stellen in de configuratiesoftware:

Filter in zoekopdracht Database en Databank

Standaard zal het zoeken in de database/bibliotheek en het venster “Database zoeken” van de browser alle resultaten opleveren die voor het zoekwoord zijn gevonden.
Dit is misschien niet wenselijk en u kunt de resultaten filteren.

In de databank app kiest u de selectie door op het vergrootglas linksonder te klikken:

Dit opent de selectie van velden en andere beperkingen waarin kan worden gezocht:

Dit werkt ook in de browser / database zoeken, maar hiervoor moet je met de rechtermuisknop in het zoekveld klikken:
06 - Database zoeken

Mocht een zoekopdracht onverhoopt niet tot het gewenste resultaat leiden, dan is het de moeite waard om in dit filter te kijken of je vergeten bent hier een beperking op te heffen.

Andere nuttige beperkingen bij het zoeken kunnen een minimale lengte van de zoekterm en een beperking van de zoekresultaten zijn.
Dit kan worden gewijzigd via de configuratie (en ook het bedieningspaneel) onder Diversen > Instellingen:

Item type filter instellen voor logbestanden

Zowel in de logging als in de encoder (metadata) kun je bepalen welke elementtypes gelogd/weergegeven moeten worden en welke niet.
Er is een contextmenu beschikbaar met de rechtermuisknop welke het selecteren eenvoudiger maakt:

Zo kunt u alle item type deselecteren, om vervolgens enkel de gewenste itemtypes te selecteren.

Als u bijvoorbeeld alleen muziek wilt loggen, moeten alle andere elementen dienovereenkomstig worden gedeactiveerd.
U kunt klikken op “Selecteer niets”, hierna zal alles gedeactiveerd worden. Daarna kiest u voor muziek.

Hele gave tip! Ik zocht al een tijdje naar deze optie. De omschrijving bij de opties is niet altijd heel duidelijk. Thx!

Hoi Menno weet jij zo hoe dit nu komt ? Alles is nl fout

Of deze

En bij het opstarten

Volgens mij had ik je in andere topic al gezegd dat je waarschijnlijk tekens in je bestand heb wat de pc niet herkend.
Heb gisteren nog zo’n bestand opgezocht bij mij.
Bij attributes staat bij mij dan een regel: xlastpland /////?//////?////////?////////?//////
Komt van playout systeem wat radio station in Spanje gebruikt, haal ik die ///? Weg en probleem opgelost.
Als ik zo’n plaat op sla in een playlist krijg ik jou fout melding haal je die tekens weg probleem opgelost.

Graag mijn verzoek om vragen niet dubbel te posten in het forum. En vooral ook om dit topic vrij te houden van vragen aangezien dit een informatief topic is en in dr toekomst meer informatie zal worden toegevoegd.
Zie dit topic als een naslagwerk ipv een hulpvraag/discussie topic.

2 Likes