GSM Hybride

Een tijdje geleden stelde ik een vraag/probleem over mijn GSM Hybrid van D&R.

Na alles geprobeerd te hebben blijf ik met een echo/kraak van ontvanger de beller zitten.

Ik heb alles geprobeerd, andere kabels, opnieuw installeren van de software. etc etc. Hij zit nu op mijn D&R airlite mk2 “telefoon” kanaal/line. Blijf met de echo zitten. Iemand ervaring met de gsm hybrid? Of hoe ik de echo eruit krijg. Ik heb al contact gehad met de techische dienst van D&R maar die gaven mij niet echt een oplossing.

Alvast bedankt voor het meedenken

Hoi Jos,

denkbaar is ook een codec-/bufferprobleem in het VoIP/USB-audiopad (bijv. samplerate-mismatch of driverbuffer), maar dat uit zich meestal eerder als gekraak/drop-outs dan als een “echte” echo.

Echo wordt in de praktijk vrijwel altijd veroorzaakt door N-1/mix-minus routing: de telefoon-return komt (ergens) weer terug in de telefoon-send, of de echocompensatie krijgt het niet weg door een te hoog return-aandeel of verkeerde niveaus. Snelle check: haal de telefoon-return volledig uit de telefoon-send en stuur alleen microfoon/playout naar de cleanfeed—als het dan stil is, was het N-1.

Om welk model GSM-hybride gaat het precies en hoe is alles aangesloten (welke in-/uitgangen op de hybride en op de Airlite MK2, en hoe is de N-1/cleanfeed ingesteld)?

Heej Stefan

Bedankt voor je antwoord. Maar voor mij is jouw antwoord een beetje abracadabra…de aansluitingen zijn gewoon goed ik krijg een send en return geluid alleen het klinkt gewoon niet lekker. ( kraken en idd niet echt een echo)

De hybride zit aan gesloten op het telefoon kanaal van de airlite.