Data Base opslaan

Ik heb mijn database up to date en nu wil ik een back up maken. Ik ben een beetje aan het oefenen maar als ik een back up maak via de config app maak is alles weg. Weet iemand hoe ik een back van mijn database kan maken. Is wel makkelijk voor het geval er in de toekomst iets mis gaat.

Backup maken kan op verschillende manieren.

Gebruik je postgresql als database? dan zou ik adviseren om via pgAdmin van postgresql een backup te maken. Dit omdat exporteren via mairlist meer tijd in beslag neemt en het dus sneller is om van je server een backup te maken.

Gebruik je een lokale database op je pc, dan kan je in de database app de complete database exporteren. Open de database app en klik op database in het menu. daar kun je vervolgens de hele database exporteren.

nog een tip… mocht je wel met postgresql werken, je kunt natuurlijk altijd van beide een backup maken. Te veel backups heb je nooit, mocht er een backup niet goed zijn opgeslagen.

Tot zover bedankt voor de tip.
Ik gebruik een lokale database en back up dan op 2 harde schijven, idd geen risico.
Wat is het beste om weg te schrijven?

csv bestand (bovenste) is de meest complete backup om op te slaan.

Ik weet niet of het juist is maar ik kopiër regelmatig de mAirlist map naar een andere schijf.
Gr.Luud

Waar je de data mappen staan staat ook backup / restore, zou die optie nemen. Jos wil backup van database dan is mldb bestand copieren voldoende.
Wil je backup van mairlist pak dan bv een oude usb druk op backup geef lokatie usb stick aan. En als je om wat voor reden de backup nodig hebt usb in pc druk op restore geef lokatie aan van je file en mairlist doet het zelf en op juiste plaats.

Beste Henk,

Bij een kopie van de map waarin de .mldb zich bevindt heb je toch ook een volledige back-up van database. Met andere woorden alle instellingen…?
Of zie ik het niet juist Henk?

Zoals gezegd het mldb file is genoeg.
Toevallig wat gelezen laatst in het Duitse forum iemand had ook files uit andere pc van een mairlist versie die hij zelf niet had en alles was in de war.
Het lijkt mij geen goed idee om in de map struktuur te graven als het gewoon in mairlist zit.

Met TablePlus kan je eenvoudig backups en restores doen van verschillende database formaten: https://tableplus.com/.
PostgreSQL kan je eenvoudig en volautomatisch backuppen met https://postgresql-backup.com/.

Iedereen bedankt voor de tips. Ik heb nog div malen vandaag getest maar het opslaan en "opnieuw"een database maken luky mij op een of andere manier niet! ( ik heb best wel verstand van dit soort dingen maar iets gaat er steeds fou) Laten we hopen dat ik nooit de back up nodig heb en alles blijft draaien. Binnenkort ga ik de full version advansed aanschaffen …hopelijk blijven alle instelling staan.
Bedankt allemaal
Gr Jos

Misschien zie dit over het hoofd. Als ik in config/database app zit en maak een database aan . Druk ik NIET op “ opslaan” misschien is dat mijn domme fout. Daarom ben ik elke keer mijn database kwijt.