25-08-2023 20:09:56 Error Error writing log entry into database Database: [FireDAC][Phys][SQLite] ERROR: database is locked

Een Waarschuwing voor Onze Collega’s: mAirlist Database Problemen

Beste collega’s,

Ik wil graag een kleine waarschuwing delen met betrekking tot een recente foutmelding die ik ben tegengekomen. Deze foutmelding is nieuw en ik dacht aanvankelijk dat het te wijten was aan een nieuwe softwareversie of iets dergelijks. De oorzaak van deze foutmelding blijkt echter te liggen bij een conflict tussen programma’s die tegelijkertijd toegang proberen te krijgen tot de database, zoals mAirlistDB en de playout-software.

Dit probleem begon enige tijd geleden en ik was niet helemaal zeker waarom dit gebeurde. Bovendien merkte ik op dat het openen van een virtuele map met Automatic File Containers erg lang duurde voordat deze daadwerkelijk werd geopend. Soms duurde dit zo lang dat mAirlist aangaf dat de software “hing”. Als je dan een paar minuten geduld had, opende de folder met Automatic File Container echter gewoon. Ondertussen werden echter de eerdergenoemde foutmeldingen weergegeven.

Dit probleem wordt veroorzaakt door de grote hoeveelheid bewerkingen die worden uitgevoerd voordat de virtuele map wordt geopend. Het begon allemaal met mijn enthousiasme voor de Automatic File Containers, die ik vaak gebruik voor de radioshows die ik ontvang. Op dit moment heb ik er in totaal 26 in gebruik. Het probleem begon toen ik in de container de optie “Perform R128 loudness analysis” had ingeschakeld. Dit zijn shows van één uur…

Mijn tip is dus om deze optie niet te gebruiken, tenzij je de databasefouten voor lief wilt nemen.

(Mocht iemand anders een oplossing hebben om “Perform R128 loudness analysis” geautomatiseerd uit te voeren zonder deze foutmeldingen, dan hoor ik het graag.)

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn ervaring en dat dit helpt om mogelijke problemen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Pidi

image

Hallo Pidi,

dit gedrag was al opgelost in build 5256 op 2 augustus nadat ik het probleem had gemeld. :wink:

[+] File Import and Automatic News Container: Avoid repeated loudness
    analysis if loudness values already known from MMD or database
[-] Automatic File Container: Fixed memory leak

oh, en heb je het daarna ook nog getest? :wink:
image

Ja, uitgebreid. Sindsdien draait één klant het zonder problemen en veel sneller bij het openen van afspeellijsten met containers…

Als je dit probleem hebt, ben ik verbaasd waarom het nu pas verschijnt. Of heb je iets veranderd?

Hi Stefan,
Dat probleem is ontstaan nadat ik die setting “Perform R128 loudness analysis” heb toegepast. Die heb ik er nu uitgehaald en nu is het probleem opgelost.
Maar het is dus nog niet opgelost in de laatste versie want ik heb er ook last van.
Test het even met 3 mixen van een uur dan zul je merken dat het probleem er nog is.

Hallo Peter, ik heb je bericht nu nog eens gelezen en ben nu bewust geworden van deze zin:

Maar het gedrag is eigenlijk naar wens: als je de optie voor een automatische container activeert, analyseert mAirlist het “onbekende” bestand volledig op R128 op de playout-pc wanneer deze wordt geopend.

De wijziging volgens de changelog verhindert mAirlist alleen om nog een analyse uit te voeren, hoewel waarden voor een BEKEND bestand al zijn bepaald en opgeslagen in een mmd-bestand of de database.

Als u geen mirror van uw muziek op de playout-pc heeft, moet mAirlist het bestand VOLLEDIG naar de cache downloaden om het te kunnen analyseren en vervolgens het bestand volledig controleren. Al met al kost dit enige tijd omdat de analyse NIET op de server plaatsvindt, maar op de afspeel-PC.

Duidelijk: het irriteert mij ook als de GUI vastloopt en je denkt dat mAirlist is gecrasht (ongeduldige gebruikers klikken dan uiteraard in het venster en krijgen een foutmelding), maar op dit moment lijkt het niet anders te werken.

Het kan hier sneller gaan als de programma’s lokaal worden gespiegeld en niet van de server hoeven te worden opgehaald. Een kort moment van “bevriezing” bij het inlezen zal waarschijnlijk blijven bestaan.

Goedemiddag Stefan,

Dank je wel voor je berichtje. Even voor de duidelijkheid ik werk vooralsnog alleen met bestanden die lokaal op SSD schijven staan.
Het blijven hangen van de interfase kan minuten duren. Da’s best lang toch?
Ik wil nog wel eens testen of dat inderdaad eenmalig is of dat het iedere keer bij het openen van de VIRTUELE folder gebeurd. Ga ik doen van de week.

Ik vroeg mij af of er werkelijk een import plaats vind en wanneer dan? Het kan namelijk weken duren voordat ik weer in die virtuele map ben met al die ‘Automatic File Containers’.

Hoe dan ook ik kom er bij je op terug.

1 Like

Dacht doe de test gelijk even.

Dus voor de duidelijkheid.

  1. Virtuele folder heeft 26 automatic file containers elk zonder ‘Perform R128 loudness analysis’, het openen van de virtuele folder duurt slechts 2 seconden.
  2. Ik open een automatic file containers en vink ‘Perform R128 loudness analysis’ aan. (ik krijg de error en het duurt ongeveer 90 seconden voordat de applicatie reageert. ( dit zou volgens jou eenmalig moeten zijn)
  3. ik herhaal dit nog 2x. Ik heb nu dus in totaal 3 x een automatic file containers met 'Perform R128 loudness analysis.
  4. De analyse is nu dus voltooid voor deze 3 containers.
  5. ik brows naar een willekeurige virtuele folder.
  6. ik keer terug naar de container met 26 automatic file containers waarvan 3 met 'Perform R128 loudness analysis.
  7. De applicatie hangt weer voor ongeveer 1 1/2 minuut. (dit zou volgens jouw hypothese niet mogen gebeuren omdat de analyse van de 3 containers reeds gebeurd is)
  8. Ik open zo’n een automatic file containers met 'Perform R128 loudness analysis wederom neemt dit meer dan 1 1/2 minuut in beslag.

Conclussie:

  1. iedere keer als ik in de virtule folder met de automatic file containers kom of er 1 open met Perform R128 loudness analysis aangevinkt wordt er opnieuw IEDERE KEER een analyse uitgevoerd en niet eenmalig.
  2. iedere keer als ik een automatic file container open die al een scan heeft gehad, neemt het wederom 1 1/2 minuut in beslag om die ene container te openen. Er wordt dus wederom een scan uitgevoerd.

(ik haal het er weer vanaf want applicatie is onwerkbaar.)
:face_with_hand_over_mouth:

Al gekeken naar mijn testjes en heb jij hetzelfde probleem? Feedback is altijd fijn.

Window
:disappointed:
Zou het mogelijk zijn om de automatische melding uit te schakelen? Ik merk namelijk dat ik zelden reactie ontvang op mijn vragen met betrekking tot mAirlist, wat enigszins frustrerend is.

Könnte die automatische Benachrichtigung deaktiviert werden? Ich bemerke nämlich, dass ich selten eine Antwort auf meine Fragen bezüglich mAirlist erhalte, was etwas frustrierend ist.

Have you tried checking “Save metadata in MMD” in the import options of the AFC?

Without it, there is no place where the result of the loudness analysis can be stored, and it will be redone over and over again.

Thank you for your comment. Much appreciated. I tested it out and this is the solution to my problem. (Of course, read MMD file must also be checked)
For other people, these are my settings:

image

1 Like