Streamen radio maken

Hallo Allemaal.
Ben al een half jaar aan het spelen met de mairlist software. Ben er zeer tevreden over. Nu ben ik aangekomen om radio maken/streamen. Ik heb van iemand een tip gekregen om een pakket te nemen bij Telco , zij regelen ook de buma en stena dingen.
Enkele vragen: Zijn er meer radio makers met ook Telco ervaringen?
Kan ik met de mairlist 6 advanced zo de “ lucht” in of moet ik nog vanalles erbij installeren?
Is het instellen van de stream via mairlist echt zo gemakkelijk als in de wiki omschreven?
Alle andere tips zijn welkom Alvast bedankt voor het mee denken

Hallo Josradio,

Welkom bij de radio familie! Leuk dat je erbij bent. Zelf ben ik alweer 10 jaar aan het internet streamen als radiomaker en heb er nog steeds enorm veel plezier in.

Als ik je een tip mag geven dan zou ik je licentie zelf regelen bij: https://www.stichtingwebcasting.nl/
Je bent dan vrij om je eigen provider te kiezen. Zelf ben ik net een nieuwe provider aan het testen en die bevalt mij prima en is niet duur. (ik heb er geen aandelen in dat bedrijf :innocent: ) Kijk hier eens naar: Icecast Hosting | Internet Radio Hosting ▶ StreamUp Je kunt zelf het land van je server kiezen.

Je kunt met mAirlist 6 advanced zo in de stream en hoeft alleen maar de gegevens van je stream in te vullen bij Control Panel>Encoder (heel simpel). Het is inderdaad ook omschreven in Wiki features:encoder [mAirList Wiki]
Ik weet niet of je misschien ook een mengpaneel ertussen hebt, maar dan moet je de geluidkaarten goed instellen. Anders krijg je geen geluid op je stream.

TIP: 1. mocht je een keertje wat geld over hebben, 13e maand :rofl:, koop dan de plugins van Stereotool. Is tot nu toe mijn beste investering geweest.

TIP: 2. besteed wat extra tijd aan je database. Vooral je virtual folders zijn belangrijk bij het programmeren van je shows. En ik heb heeeeel veeeeel plezier van “attributes”. bijvoorbeeld: Moods/PowerSong/Gender/Energy om een paar te noemen die ik gemaakt heb. Dat is echt super van mAirlist!

Wat is het adres van je website dan ga ik een keertje luisteren.

Succes met je start!
Peter

Bedank Peter voor je tips en trucs, check josradio.nl . Voor meer info

Hallo Peter of iemand anders.
Vandaag een proefversie aangeschaft van stream up Radio Hosting. Verbinding gemaakt met de encoder…gelukt
Maar heb nog steeds geen geluid via mijn player op mijn website. (ik heb een d&r webstation mixer) Het zal ongetwijfeld liggen aan mijn mairlist instellingen in combinatie met de mixer. Iemand ervaring met mairlist in combinatie met de webstation mixer.? Welke instellingen moet ik gebruiken.

(leuke studio trouwens, veel cd’s/singles)

Ik heb zelf een Airlite, dus dat ziet er qua lay-out een beetje anders uit.
Kwam dit tegen op de community:

http://www.mambanet.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=supwebstation:start

Ik zag dat de webstation niet een “master” heeft, dus weet niet hoe jouw uitgang geregeld is. Je kunt in ieder geval even met onderstaande settings wat veranderen.

Bij audiodevices>Encoder>Line Input: heb ik in ieder geval staan “Program”

1 Like

Het is gelukt. Mocht je intresse hebben in de instellingen,ik post ze morgen.
P.s bedankt voor je compliment

Wat doet een stereo tool precies? Wat is voor een begin radiostation de beste?
Gr Jos

Stereotool zorgt dat je muziek ongeveer op een gelijk niveau er uit komt.
Als je upstreamd naar een radio station wordt het meestal niet gewaardeerd omdat die zelf aan soundprocessing doen.
En als je het 2 keer doet wordt het er niet beter van.
Er is een gratis versie en die is in de meeste gevallen goed genoeg.

1 Like

Bedankt voor het mee denken Henk.
Up streamen doe ik niet. Heb je misschien een link waar ik de tool kan vinden?
Ik neem aan dat ik de tool in het menu bij Controlpanel: Encoder/soundprocessing/toevoegen/stereotool moet zijn.
Alvast weer bedankt.

Van de dsp versie kan je gratis gebruikmaken zolang je geen betaalde presets gebruikt.
Je kan hem hier downloaden
https://www.stereotool.com/download/
Daar download je de dsp en die plaats je wat je zelf al aangaf.
Ben je nu eigenwijs en plaats je toch een betaal preset dan hoor je om de zoveel tijd this sound is brought by stereotool go to stereotool for more information.
Dan zit er een button in stereotool om de betaal functie uit te zetten.

1 Like

Bedankt hier kan ik wat mee.
Gr jos

Gelukt!!
Wederom bedankt!

Vandaag mijn stream " startklaar" gemaakt. Maar wat blijkt het geluid wat ik stream/uitzend is geen stereo. Ik gebruik geen stereo tool omdat ik dat vrij ingewikkeld vind. Weet iemand hoe het komt mijn uitgangs geluid geen stereo is?. De instellingen van mijn decoder staat op stereo.

Als bij de encoder het op stereo staat dan is er geloof ik in mAirlist geen andere mono setting.

Ik zou even bij je program soundcard instellingen kijken. Type bij Windows search controlpanel>Sound
Bij mij staat het zo ingesteld.
image
succes

Heb idd al gekeken. Alleen mairlist/stream zend geen stereo uit. Normaal gebruik van mairlist werkt wel prima( stereo). Het is puur het geluid wat via de encoder naar de stream wordt gestuurd. Dat is geen stereo.

Gr

Even voor de zekerheid. Bij de encoder heb je deze instellingen?
(anders weet ik het zo snel ook niet, misschien berichtje op Engelstalig forum plaatsen. Wellicht is daar iemand die het weet.)
image

Klopt, maar ik heb het op stereo staan ipv joint stereo. Misschien is dat het probleem Ga vanavond even checken.
Bedankt

Helaas, Alles geprobeerd maar nog geen stereo. Geen idee waar ik moet zoeken. Instellingen van de encoder staan goed (met de stream provider getest).

Goedemorgen @Josradio, hoe gaat je streamsignaal naar de encoder? Rechtstreeks vanuit mAirList of eerst via D&R Webstation en daarna terug naar encoder?

Bedankt voor je interesse Adriaan
Volgens mij rechtstreeks via mairlist. Al zit er wel het Webstation tussen. In ieder geval alle instellingen heb ik via mairlist gedaan. Mijn stream geluid is op zich prima…maar helaas geen stereo.
Alle instelingen van Mairlist/encoder geprobeerd zonder resultaat. Ik weet niet of het met zo;n stereotool opgelost is.
Gr Jos