Nummers worden ongewenst afgebroken aan eind van het uur

Misschien een hele simpele oplossing, en ik weet niet of het werkt… maar wat gebeurd er als je de eindmarker van het uur weg haalt?

Wat zijn nu precies de instellingen die je gevruikt voor de begin en eindmarker van het uur? (Zachte vaste tijd?en welke tijd instellingen?

En hoe ziet je uurtemplate er precies uit? Wellicht dat we dan kunnen zien wat je anders moet instellen.

Fijn dat je te hulp schiet RuVo! Ik heb m’n “story” in een powerpoint van drie slides gevat:



Mijn overdenkingen en opmerkingen staan erbij. Ik ben benieuwd of er een oplossing is voor dat afbreken van muziekbestanden aan het eind van het uur.

Dat is een duidelijke uitleg van hoe je instellingen staan. Momenteel ben ik aan het werk, maar morgen overdag zal ik even rustig thuis kijken wat er mia zou kunnen gaan.
Morgen zal ik even verder reageren.

Thx, stel ik zeer op prijs. Als de basis eindelijk goed is kan ik verder met format, jingles etc.

Ik heb even gekeken en ik begrijp dat je het begin van het uur marker direct na het einde van je uur marker wilt laten zijn. De zachte vaste tijd van het eind van je uur marker is om 00:59:00 en je van het begin van het uur marker staat deze op 00:01:00, hier zit 2 minuten verschil in, dit kan problemen veroorzaken. Zet beiden op dezelfde tijd (00:59:00) en ook dezelfde tijdspanne (300 in jouw geval) alleen bij de voor het begin van het uur marker zet je de ‘voor de top van het uur’ optie aan.
Je kunt ook 1 van beide weghalen. Ik werk zelf alleen met het einde van het uur marker . Dit omdat je dan eventueel makkelijk backtiming kunt doen met commercials of andere items (Backtiming wil zeggen dat je de reclames precies start op het moment zodat ze stoppen als je einde van het uur marker zou zijn).
Het begin van het uur is eigenlijk een vervolgstap op het einde van het uur en je wilt dat deze meteen doorloopt. je kunt het begin van het uur marker (of einde van het uur marker) dus ook weglaten zoals net aangegeven aangezien ze allebei dezelfde markering aangeven… hierdoor zal er ook geen wachttijd zijn tussen het einde van het uur en het begin van het uur.

Dan vraag ik me af waarom je elk uur om exact 00:00:00 uur het uur inlaad en vervolgens om 00:05:00 een playlist van het volgende uur inlaad en laat afspelen.
Wat wil je bereiken met het laden van de uren? dat je elk uur alleen het huidige uur zichtbaar hebt? of dat je elk uur bovenaan je huidige uur wilt zien en daaronder het volgende uur?

Aangezien je een zwevend uur hebt qua tijden, is het lastig om exact op het goede moment de huidige playlist in te laden.
In jouw geval is je vaste zachte tijd van het einde (of begin) van het uur om 00:59:00. vanaf dat moment kan het volgende uur worden gestart. je wilt dus dat de playlist van het komende uur net van te voren is ingeladen. want als een plaat om 00:59:10 afloopt en je playlist wordt pas precies op het hele uur ingeladen, dan heb je een stilte van 50 seconden.
Laad dus de playlist een paar seconden in voor het punt dat je eind van het uur kan worden gemaakt. In jouw geval zou je de nieuwe playlist dus om 00:58:55 in kunnen laden.

Ik begrijp uit je screenshots dat je elke uur ook het opvolgende uur wilt zien? kies hiervoor ‘databank playlist toevoegen’ met de optie ‘laad de playlist voor het volgende uur’ Dit kan je vanaf 00:00:01 in een uur al doen. Hiermee wordt de playlist van het volgende uur onder de playlist van het huidige uur geplaatst.

Wat ik zelf heb gedaan is dat 's nachts om 12 uur de playlist wordt leeggemaakt en dat het eerste uur van de dag wordt ingeladen. Daarna wordt er elk uur het volgende uur bijgeladen. mAirlist volgt gewoon de tijd en het spelende item, dus laat de playlist altijd het op dat moment spelende item zien. Om middernacht wordt de playlist weer leeggemaakt om een nieuwe dag uur voor uur in te laden.

Hier zijn 2 agendas (events) voor nodig:
Als de zachte vaste tijd op 00:59:00 zoals bij jou staat zou je dit zo in kunnen stellen.

  1. een event welke elke dag eenmalig om 23:58:58 start en dan een nieuwe playlist inlaad van het volgende uur. Het nummer wat op dat moment afspeelt blijft staan, de rest wordt gewist en het nieuwe uur komt in de playlist te staan onder het item wat op dat moment wordt afgespeeld. aangezien de einde van het uur marker om 00:59:00 staat, zal na het op dat moment gespeelde nummer de volgende playlist starten.

  2. Een herhalend event welke elke uur (behalve om 23 uur) om 00:00:01 een playlist toevoegd voor het volgende uur. zodat het volgende uur ook zichtbaar wordt
    Deze tijd kan eventueel ook varieren. zolang deze maar VOOR de tijd van je eind van het uur (of begin van het uur) marker valt. (dus op zijn laatst om 00:58:58.

Ik kan helaas even geen screenshots maken, maar ik hoop dat mijn uitleg wel duidelijk is.
Mocht je vragen hebben… stel ze gerust!

Dank voor je uitgebreide reactie RuVo.

Wat ik functioneel wil is eigenlijk heel eenvoudig. Ik zou graag non-stop uren inplannen zonder dat er bijv. 20 seconden voor het hele uur een nieuwe track wordt gestart die na 20 seconden wordt afgebroken omdat er een nieuw uur komt. Dat is het enige!

Als de playlist 59 minuten duurt, dan start het volgende uur 1 minuut eerder. Als de playlist 62 minuten duurt dan start-ie de playlist van het volgende uur 2 minuten over het hele uur. Daarom stond die 300 seconden tijdspanne er in waardoor ik verwachtte dat een playlist 2,5 minuut tot voor of na het hele uur zou kunnen duren. Blijkbaar is dat niet zo.

En over die twee minuten verschil die je suggereert: de begin-uurmarker stond op 1 minuut voor het hele uur; de eind-uurmarker stond op 59 minuten voor het hele uur, da’s volgens mij precies een uur en geen verschil van 2 minuten:). But never mind!

Op dit moment loopt er een non-stop die ik heb ingesteld zonder begin-uurmarker. Uit de wiki heb ik niet begrepen dat je zo’n uurmarker weg kunt laten! Over een kwartier is het 21 uur, benieuwd wat er dan gebeurt!

Het was een tip om het zo in te stellen, ik wil natuurlijk niet dat na 5 minuten de volgende playlist wordt gestart… Voor de rest zat er niks achter.

Ik heb ingesteld dat-ie 2 minuten van tevoren een nieuwe playlist inlaadt. Ik zou verwachten dat dat automatisch geregeld is. Het kan toch geen kwaad om dat langer van tevoren te doen?

Een vraag qua playlist die hier wat off topic is: ik wil straks twee uur per week live gaan draaien. Ik wil zelf de playlist samenstellen. Als ik een kwartier voordat ik live ga de nummers vanuit Windows verkenner sleep dan neem ik aan dat de non-stop die nog draait verstoord wordt. Is er een manier om zo’n playlist van te voren te maken en klaar te zetten?

Gaaf, dat wist ik niet!

Als ik de non-stop goed heb lopen dan ga ik hier zeker naar kijken! Lijkt me handig dat je in mAirlist door de hele playlist kunt scrollen en dat dat niet wordt beperkt tot één uur.

PS. Het is inmiddels even over 21 uur. Wat er net gebeurde is dat het even voor 21 uur stil werd (ik heb de playlist rond 20:30 gestart dus misschien niet representatief), maar daarna startte om precies 21 uur de volgende playlist. Ik heb nu dus geen begin-uurmarker meer en het muziekblok heeft als start (het is toch de start?) een zachte tijd en verder geen enkele instelling! Waarom begint-ie dan toch exact om 21 uur?

Ik ga checken wat er om 22 uur gebeurt. Ik hou je op de hoogte! PS, zijn er trainingen voor mAirlist? Ik denk dat ik nog heel lang bezig ben voordat ik dit soort zaken me eigen heb gemaakt en ik wil graag muziek gaan draaien…

Wat ik functioneel wil is eigenlijk heel eenvoudig. Ik zou graag non-stop uren inplannen zonder dat er bijv. 20 seconden voor het hele uur een nieuwe track wordt gestart die na 20 seconden wordt afgebroken omdat er een nieuw uur komt. Dat is het enige!

Dit is zeker duidelijk en met mijn beschrijving moet dit ook gewoon werken. Wat wel heel belangrijk is, is dat je meer muziek inplant. dus niet precies 60 minuten, maar zeker 65 minuten ofzo. Stel dat je nieuwe uur een keer om xx:59:00 start en de playlist is precies 60 minuten, dan heb je kans dat je het volgende uur net te kort komt en dus een stilte krijgt. Plan dus altijd meer dan 60 minuten muziek. Je zult zien dat in de playlist streepjes komen te staan voor de nummers die extra zijn ingepland, maar welke niet zullen worden afgespeeld omdat het einde van het uur bepaald wanneer de nieuwe playlist gaat starten.

Ik heb mijn instellingen er even bijgepakt en versimpeld nagemaakt. Dit zijn mijn instellingen:


Je ziet dat ik blok 1 langer laat duren duur hier een duurtijd van ongeveer 01:05:00 aan te geven. Dit is niet erg aangezien de zachte vaste tijd van het einde van het uur gaat bepalen wanneer de playlist wordt afgebroken om het nieuwe uur te starten.

Dit zijn de instellingen voor het einde van het uur marker:


Bij jou staat het type op nieuws, terwijl deze regel eigenlijk een dummy is (bevat geen audiotrack) ik zou dus adviseren om hem geen item type mee te geven aangezien je anders wellicht informatie mee gaat sturen met de metadata die je niet wilt (now playing info).


De zachte vaste tijd staat zoals jij ze wilde 00:59:00 en een tijdspanne van 300 seconde. Het einde van het uur kan dus op zijn vroegst om 00:59:00 en op zijn laatst om 01:05:00 zijn (die 300 seconde na 00:59:00)
Tevens heb ik hier ‘voorkom floating rond dit item’ aangevinkt.

Dit is alles wat in het uursjabloon staat ingesteld.

Nu de events in de agenda.
Ik heb er 2 gemaakt als voorbeeld. De eerst laad een nieuwe playlist in en daarmee zal alleen de huidige playlist te zien zijn.
Het tweede voorbeeld voegt elk uur een nieuwe playlist toe onder de huidige playlist:
Als laatste leg ik even uit hoe je ze kunt combineren

1. Laad nieuwe playlist


Zoals je ziet laat ik elk uur om xx:58:55 een nieuwe playlist inladen. Deze tijd gebruik ik omdat het einde van het uur vanaf xx:59:00 gestart kan worden. Je wilt dat daarvoor al de nieuwe playlist is ingeladen om stiltes te voorkomen.
Ik gebruik hiervoro de functie ‘Laad databank playlist’:

De ‘laad databank playlist’ functie zal de hele playlist leegmaken, behalve het nummer wat op dat moment wordt afgespeelt. Hierna wordt de playlist voor het komende uur ingeladen onder het huidig spelende nummer.
Ik heb een paar functies omtrent advertenties aangevinkt omdat ik een externe reclame planner gebruik en mAirlist op het moment van inladen van de playlist, de juiste advertenties wil laten inladen. Voor jou zijn deze functies niet nodig.

Met deze instellingen wordt elk uur om xx:58:55 een nieuwe playlist ingeladen en loopt deze automatisch door.

2. voeg nieuwe playlist toe onder huidige playlist

In tegenstelling tot optie 1 wordt de playlist niet eerst leeggemaakt, maar wordt er een nieuwe playlist ONDER de huidige playlist geplaatst.


De instellingen qua tijd zijn gelijk zodat de playlist wordt toegevoegd voordat het einde van het uur kan plaatsvinden.
Deze tijd kan voor deze functie ook eerder in het uur liggen. Al vanaf 00:00:01 tot 00:58:55.
Ik heb nu de actie ‘Databank playlist toevoegen’ gekozen. Zoals gezegd, deze voegt de playlist toe.


Ook voor deze optie dezelfde instellingen .

Met allebei deze opties werkt het doorlopen van de playlisten.

Je kunt ook een combinatie maken van beide. Dat je om middernacht optie 1 laat uitvoeren (leegmaken en inladen van de nieuwe playlist) en daarna elk uur een playlist laat toevoegen

Voor optie 1 (Laden van playlist) moet je dan de planning alsvolgt instellen :

  • Datum; elke dag
  • Tijd; eenmalig, op 23:58:55

Optie 2 (Toevoegen van playlist) laat je dan elk uur behalve om 23 uur uitvoeren aangezien dan optie 1 al moet worden uitgevoerd.
Dus qua instellingen van optie 2:

  • Datum; elke dag
  • Tijd; gebruiker gedefi uur: 0 - 22 minuten:58 seconden: 55

Bovenstaande voorbeelden werken al jaren bij mij, dus ik kan met 100% zekerheid zeggen dat als je het overneemt zoals in de screenshots, dat het gaat werken.
Maar nogmaals:

Plan meer muziek in dan 60 minuten om ervoor te zorgen dat een playlist niet te kort is!
Ik plan zelfs 70 minuten in. zo heb je elk uur ook een paar ‘reserve’ nummers.

Jee, wat een uitgebreide beschrijving RuVo, da’s een bak geweest weet ik uit ervaring! Thanks! Ik was er gisteravond al mee bezig geweest maar het leidde helaas niet direct tot het gewenste resultaat bij mij…:thinking:

Ik heb eerst optie 1 zoals je die hebt beschreven uitgevoerd. Die krijg ik niet goed dus daar blijf ik even bij hangen. Wat heb ik gedaan? Ik heb eerst de uurklok gecheckt en gelijk gemaakt aan die van jou. Ik gebruikte het blok “Opvullen met muziek”. Nu heb ik dat aangepast naar “muziekblok”. Merk op dat ik dezelfde tijden als jij hebt ingevuld en dat bij mij de tijden van het muziekblok en de einde uurmarker op 1:04 staan terwijl ze bij jou 1:05 aangeven… Raar.

In al mijn muzieksjablonen heb ik 12 nummers opgenomen. Ik heb de optie “gebruik exacte volgorde, indien nodig herhalen” aangevinkt. Dat doet ie alleen niet. Elk uur worden er 12 nummers gepland met een dikke underrun tot gevolg. Werkt die optie niet met het “muziekblok”?

PS. mAirlist start de playlist van het volgende uur… Volgens mij komt dat door vinkoptie “Laat de playlist voor het volgende uur”. Is die vink nodig? Ik vul toch alle uren, dan moet mAirlist zonder zo’n commando toch verder gaan?

Nog een PS. Je geeft aan flink te veel tracks te nemen voor een uur om stiltes te voorkomen. Ik heb het gecheckt, maar als ik dat doe dan markeert mAirlist dat die nummers die dus niet aan bod komen wel zijn gepland en gedraaid. Dat lijkt me onwenselijk.

Edit: Ik heb de avonduren voorzien van 17 tracks, zodat ik tijdens deze test niet met underruns kom te zitten. mAirlist start (ingeschakeld om 22:43 uur) weer met de playlist van 23 uur. O ja, ik heb je tweede optie ook aangemaakt precies volgens jouw voorbeeld!

To be sure: ik start mAirlist. Om de non-stop te starten klik op Agenda, selecteer beide “regels” in de event planner met m’n muis (vinkjes staan er al voor) en klik dan op “uitvoeren”. Zo werkt dat toch?

Het is nu 23:01. mAirlist startte de playlist van 23 uur nu weer in. Gaat het misschien fout door het moment van opstarten mAirlist? Ik zou verwachten dat ie als ik mAirlist start om 22:43 dat ie dan de playlist van 22 uur start. En ik zie nu twee dezelfde playlists onder elkaar:


De track van Fungus stond ook al gepland voor 23 uur. Is er misschien nog ergens anders een optie die bij mij niet goed staat?

Ik denk dat ik weet wat er mis gaat. je wilt zodra mAirlist start de playlist van het huidige uur laten laden en danook meteen naar de juiste tijd laten springen? dat kan heel eenvoudig zonder dat je er zelf een event voor hoeft te starten.
Eerst wat reacties op jouw bericht, daarna zal k uitleggen hoe je mAirlis automatisch een playlist kunt laten inladen zodra het programma wordt gestart.

Hier moet je echt geen waarde aan hechten gezien het einde van het uur marker een zachte vaste tijd heeft!

Dit klopt. vullen met muziek wil zeggen dat jede gewenste tijd (01:05:00) wilt vullen met muziek. als je muziekblok kiest, dan zal inderdaad het muziekblok maar 1 maal worden gebruikt en dus niet herhaald. In jhouw geval zou ik dus kiezen voor ‘vullen met muziek’.

Dit komt omdat je een event start welke je het nieuwe uur laat laden. De events die ik eerder heb aangegeven (optie 1 en optie 2) zijn events die je automatisch kunt laten lopen zodat de playlist automatisch wordt geladen. Om de eerste playlist te laden heb je inderdaad een ander event nodig. Ik zal hier zometeen de uitleg over geven. Ook zal ik uitleggen hoe je mAirlist automatisch een playlist kunt laten laden zodra de software wordt gestart. Dit gebeurd namelijk niet met een eent maar met acties. (Zometeen meer info)

waar zie je dat terug? in de playlist staan er strepen voor de items en dat betekend niet perse dat ze gespeelt zijn. in de database worden de laatst gespeelde tijd opgeslagen, zodra een track NIET door een van de spelers is gestart zal mAirlist dit item ook als niet gespeeld beschouwen. hij wordt overgeslagen in de playlist en dat heeft geen enkele gevolgen voor het gebruik van de planner. Deze kijkt in de database naar muziek die het laatst gespeelt is, overgeslagen muziek valt daar dus niet onder.

Dit kan… maar dan heb je wel een ander event nodig.
Ik zal hier uitleggen welk event je moet aanmaken als je dit handmatig wilt doen en daarna zal ik uitleggen hoe je mAirlist dit automatisch kunt laten doen zodra de software start. Dit is het meest gewenst aangezien je wilt dat mairlist in 99% van de gevallen muziek gaat afspelen als het programma wordt gestart.

Handmatig te starten event:
Events zijn eigenlijk automatisch terugkerende gebeurtenissen, al kun je een event wel uitschakelen om handmatig te starten.
Je maakt een event aan, maar je zorgt dat hij nooit getriggerd wordt om uit zichzelf te starten.


Bij doel heb ik alles uitgeschakeld. Dit wil zeggen dat het event NIET mag worden uitgevoerd als playlist 1, Automatisering aan heeft staan, Assist aan heeft staan, ON AIR is, OFF AIR is. Dus eigenlijk mag dit event nooit automatisch worden gestart aangezien de playlist niet en automatisering aan heeft staan en Assist aan heeft staan. Ook kan mAirlist niet en ON AIR zijn en OFF AIR zijn tegelijkertijd.
Dit is een mogelijkheid om een event niet automatisch te laten uitvoeren, maar je kunt een event ook uitzetten door het vinkje ervoor weg te halen in de agenda:
12 - event uitschakelen
Hier zie je dat het handmatig inladen event is uitgeschakeld en dus niet door mAirlist zal worden uitgevoerd tenzij je hem zelf handmatig uitvoert!

Dan zie je in mijn event staan ‘laden en afspelen databank playlist’ Deze is alsvolgt ingestelt om het huidige uur te laten inladen en meteen af te laten spelen op de juiste tijd. De playlist begint dus niet automatisch bovenaan met afspelen, maar zal springen naar de tijd. Stel dat je om 23 over het uur de playlist inlaadt, dan wil je niet dat het nieuws begint (Als hier je playlist mee begint) maar dat hij meteen naar de goede tijd springt met de daarbij horende muziek / items.


Hier is de 'Spring naar de huidige tijd’optie erg belangrijk. mAirlist laad de playlist in en zal kijken naar de tijd van je computer. dan springt hij naar die tijd in je playlist en zal dus het gewenste nummer/ item starten.
Hier is het dus ook belangrijk dat je niet de functie ‘laad de playlist van het volgende uur’ aanvinkt. je wilt juist dat het huidige uur wordt ingeladen.

Zodra je dit event hebt opgeslagen en je hem handmatig start, dan zal het huidige uur worden ingeladen en op de juiste tijd worden afgespeeld.

mAirlist automatisch huidige playlist laten inladen en afspelen na opstarten software
Stel nu dat je een radiostudio hebt dat 24/7 uitzend en om wat voor reden dan ook besluit de pc om midden in de nacht opnieuw op te starten. Dan wil je niet handmatig de eerste playlist inladen, maar dat mAirlist dit vanzelf doet.
Dit doe je niet met events, maar in de configuratie software. Het zojuist gemaakte event zou je dus kunnen verwijderen als je de huidige playlist niet handmatig wilt inladen.

ga naar de configuratie software. Dit kan ook in het controle paneel welke je in mAirlist kunt openen, maar dan moet je mAirlist ook opnieuw opstarten. ik heb mezelf altijd aangeleerd om wijzigingen aan te brengen in de configuratie software, maar dit is persoonlijk.

Eigenlijk is het hetzelfde als het maken van een event, maar dit keer doe je het in de onfiguratie software onder Acties > Na het opstarten


Hier voeg je ook ‘laden en afspelen databank playlist’ toe en gebruik je dezelfde instellingen zoals bij het event welke we net hebben aangemaakt:

Als je dit opslaat dan zal mAirlist elke keer bij het opstarten de huidige playlist inladen en gaan afspelen vanaf de juiste tijd.

In deze actie lijst kun je ook meerdere nuttige acties / commands plaatsen om tijdens het opstarten te laten uitvoeren door mAirlist;
denk hierbij ijvoorbeeld aan

  • enable automation
  • dark mode on
  • ON AIR

En alle functies die je automatisch wilt laten instarten tijdens het opstarten van mAirlist.

De 2 eerder gemaakte events in mijn vorige post laat je automatisch uitvioeren aangezien deze staan ingesteld op een vaste tijd om door mAirlist uit te laten voeren. Deze events hoef je dus niet meer handmatig te starten. na het opstarten zal dus meteen het huidige uur en daarna elk uur een nieuwe playlist worden geladen.

Thx maar weer!

Eigenlijk was dat niet mijn vraag maar het is natuurlijk wel een hele mooie oplossing, dus die heb ik zoals je hieronder beschrijft ook zo ingesteld. Ik startte mAirlist zojuist op (21:50) en een track die stond gepland om 21:50:58 werd afgespeeld. Heel mooi!

Heb ik weer terug veranderd! Gaat nu weer goed met het genereren van playlists.

Ik heb de acties ingevuld zoals je hebt aangegeven, zie screenshots verderop. Bij die acties stond al een actie om de encoder in te schakelen. Beide acties voert mAirlist niet uit als ik het programma opstart… mAirlist start op in Assist mode . Er wordt niets geladen, de encoder wordt niet ingeschakeld, er speelt niets af…

Ik weet niet meer voor welk nummer ik het gezien heb. Ik ga er nog eens naar kijken. Misschien heb ik gezien dat het nummer gepland stond voor het hele uur, en dat is natuurlijk ook zo want de betreffende track staat ook gepland om te draaien in dat uur. Ik wil eerst dat automatisch inschakelen geregeld hebben voordat ik hier naar ga kijken. Wat zei je ook alweer? “Stap voor stap” toch? :slight_smile:

Ik ga voor de automatische modus! Bij acties heb ik ingevuld wat je aangaf, maar er gebeurt niets na het opstarten van mAirlist. Dan val ik als workaround weer terug op de twee events “Toevoegen van playlist vlak voor het uur” en “Inladen van nieuwe playlist vlak voor het einde van het uur” selecteren met de muis en klikken op Uitvoeren. Dan begint de playlist van 23 uur te spelen terwijl het 22 uur is. Net toen het 22 uur werd speelde mAirlist wel netjes de huidige track af, dus dat gaat nu goed! Ik denk dat dit een probleem is omdat het automatisch starten niet goed werkt, helemaal niet werkt. Wat heb ik toch een rare problemen…


Gedaan zoals je ziet! Er gebeurde wel wat vreemds. Het vinkje voor Handmatig inladen kreeg ik niet weg, de vinkjes erboven verdwenen terwijl ik er niet op klikte. Uiteindelijk kwam dit event automatisch bovenaan te staan. Ik heb de PC waar mAirlist op draait kortgeleden aangeschaft samen met één voor op m’n “kantoor”, exact dezelfde configs uitgezonderd de videokaarten, maar dat heb ik je geloof ik al verteld. Er zit een hardwareprobleem in beide PC’s waardoor af en toe het beeld van alle monitoren wegvalt. Dat zou best iets te maken kunnen hebben met dat vreemde aanvinkgedrag.

EDIT: net mAirlist opnieuw opgestart (er gebeurde niks), maar door de actie Handmatig laden te activeren start mAirlist bij de juiste playlist en op de juiste tijd. Blij mee!

Dit werkt!

Zoals hieronder heb ik het ingesteld.


De acties Verbind encoder en Inschakelen lokale uitgang heb ik naderhand nog toegevoegd maar doen ook niks. Ik neem trouwens aan dat met lokale uitgang de knop Lijn wordt bedoeld.
image

Ik ga alles nogmaals nalezen en checken of ik het goed heb overgenomen en ingesteld en laat je direct weer weten wat de bevindingen zijn. O ja, hier worden geen trainingen voor gegeven? Er zijn zoveel zaken die mij nog niet duidelijk zijn.

Lezen is blijkbaar een vak RuVo :smiling_face:!

Het helpt als ik de acties op de juiste plek plaats, zoals je ook beschrijft trouwens maar lezen is moeilijk… Ik had de opdrachten in de categorie Acties gezet en niet bij de categorie “Na het starten”. Nu start de muziek op op het juiste tijdstip en op het juiste uur. Voor mij een enorme stap vooruit om weer verder te gaan met deze software (die ik overigens prachtig vind werken)! Ik heb overigens al veel info uit de wiki gehaald, maar wat jij me nu hebt verteld staat er niet zo in. Lijkt me ook moeilijk om te beschrijven trouwens.

Ik ga even zien wat er straks om 0:00 uur gebeurt.


Als het goed is niets, dan zou mAirlist door moeten draaien tot 0:01:49. Ik denk dat de track van 23:58:50 nog net gestart wordt. Jee, flink wat stappen vooruit!

Bij de categorie “Na het starten” heb ik aangegeven dat de encoder moet inschakelen, dat doet-ie, alleen moet ik zelf op de knop Lijn klikken.
image
Ik heb de opties “schakel in- en uitschakelen” (wat daar ook mee bedoeld mag worden…) en “inschakelen lokale uitgang” geprobeerd maar die lijken niet in deze functie te voorzien.

Wat triggert eigenlijk de acties die je in het actiemenu kunt zetten? Wanneer worden deze acties uitgevoerd?

Uurwisseling gaat prima, precies zoals ik verwachtte. American Generation startte op de valreep. Direct daarna werd de nieuwe playlist geladen en om 0:01:49 werd Alan Parsons Project ingestart. Voor mij 10 stappen vooruit! Ik begin de systematiek nu ook beter te begrijpen. Nogmaals dank. Nu kan ik eindelijk weer verder! Ik kom met nog wel meer vragen maar ik zal 't een beetje doseren :grinning:. Je hebt me geweldig geholpen!

Fijn om te horen dat het werkt voor je. mAirlist is heel veelzijdig en omdat je zo veel kunt instellen is het vaak een kleine instelling die iets wel (of niet) naar wens laat werken.
Blij dat je zover bent nu en weer verder kunt met het ontdekken van de software.
Ik gebruik zelf de encoder niet en ook niet het inschakel van de lijn. hier kan ik je dus momenteel niet mee helpen.

De acties die je hierin zet worden in de menubalk als een losse knop weergegeven. je kunt dus een lijst acties makkelijk uitvoeren op deze manier.
Pas als er iets in de lijst ‘actie menu’ staat, dan is er een extra knop zichtbaar in de balk welke de lijst meteen start.