mAirList DB Restorer (v0.50.27 Beta) – Geautomatiseerd metadata-onderhoud voor lokale databases

Hallo allemaal!

Met de uitdrukkelijke toestemming van Torben wil ik jullie graag kennis laten maken met een tool waar ik de afgelopen weken intensief aan heb gewerkt: de mAirList DB Restorer.

Iedereen die een muziekdatabase beheert, kent het probleem: ontbrekende jaartallen, lege genrevelden, onvolledige labelcodes of ontbrekende albums. Deze tool neemt dit vervelende handwerk uit handen. Het analyseert een lokale mAirList SQLite-database (.mldb), zoekt naar de ontbrekende metadata met behulp van de MusicBrainz- en Discogs-API’s en schrijft de gecorrigeerde waarden veilig terug naar de database nadat je ze hebt gecontroleerd.

Voordat ik in detail treed, eerst een paar woorden over een onderwerp waarover velen hier op het forum gemengde gevoelens hebben: deze tool is ontwikkeld met behulp van kunstmatige intelligentie (Google Gemini).

Ik ben me er volledig van bewust dat dit wenkbrauwen doet fronsen. Maar voor mij is het belangrijkste wat de tool doet en hoeveel werk het me bespaart. Voor een ontwikkeling van deze omvang zou een menselijke programmeur een aanzienlijk bedrag hebben gevraagd, gezien de benodigde tijd en complexiteit. Omdat ik niet verwacht dat iemand uit de community dit zomaar gratis voor me gaat bouwen in zijn of haar vrije tijd, heb ik gekozen voor AI.

Daarom vind ik het belangrijk dat we ons in deze thread richten op de tool zelf, en niet op hoe deze is gemaakt. Iedereen die het script wil gebruiken, is van harte welkom om het uit te proberen. Wie dat niet wil, kan het gewoon negeren. Uiteraard sta ik open voor constructieve kritiek, bugrapporten of functieverzoeken met betrekking tot de functionaliteit!

Wat de tool onder de motorkap doet (kernfuncties):

Slimme filtering & VIP-lijsten: Artiest en titel worden opgeschoond vóór het zoeken (bijv. “feat.”, “ft.”). Veelvoorkomende spellingen (zoals “AC/DC”) krijgen prioriteit via een vast VIP-woordenboek.

Afstemming op looptijd (Maxi-detectie): Het script vergelijkt API-hits met de werkelijke lokale looptijd van de track (+/- tolerantie voor cue-punten) om nauwkeurig uitgebreide versies, radiobewerkingen of maxi-mixen toe te wijzen.

Uitschieterfilter: Berekent het gemiddelde releasejaar van gevonden tracks en negeert absurde API-uitschieters (bijv. een releasejaar van 1945 voor een track uit 2004).

OAD-bescherming (negeerlijsten): Virtuele of fysieke mappen (bijv. “OAD” of “Jingles”) kunnen consistent worden uitgesloten van de zoekopdracht.

Ergonomisch beoordelingsproces: Alle suggesties worden beoordeeld in een terminalworkflow. Door op de O-toets te drukken, kunt u op elk moment terugkeren naar de oorspronkelijke databasewaarde; aangepaste tekstinvoer activeert een live herophaling.

Batchbewerking (onderhoudsmodus): Via een apart menu kunt u genres standaardiseren, hoofdlettergebruik corrigeren (hoofdletters in titels met speciale regels) of alt-attributen (“Platinum Notes”, “Lyrics”) verwijderen om de databasegrootte te verkleinen.

Belangrijke beperkingen (momenteel)

Lokale databases: De tool werkt momenteel alleen met lokale SQLite-databases (.mldb). Ondersteuning voor netwerkdatabases staat op de wensenlijst voor toekomstige updates.

Taalcompatibiliteit: De veldtoewijzing bij het schrijven naar de database is momenteel geoptimaliseerd voor Duitse, Engelse en Nederlandse mAirList-installaties. Ondersteuning voor andere talen wordt op verzoek graag toegevoegd.

Belangrijke veiligheidswaarschuwing en disclaimer

Geen garantie: Noch de API’s, noch het script zijn onfeilbaar. Er kunnen incidenteel onjuiste metadata voorkomen. Gebruik op eigen risico!

Werk altijd met een kopie: De tool schrijft direct naar de database zonder een ongedaanmaakfunctie. Werk nooit aan het actieve bestand dat door mAirList is geopend! Maak altijd een kopie (bijv. op uw bureaublad).

Downloaden en installeren

Het project, inclusief gedetailleerde stapsgewijze instructies (Manual_NL.md), is direct te vinden op GitHub:

:backhand_index_pointing_right: GitHub-repository: GitHub - mykaheart/mAirList-db-restorer: Cleans and restores local mAirList-Databases · GitHub

Voor een snelle start zonder Git-client:

Ga naar de GitHub-pagina.

Klik op de groene knop “<> Code”.

Selecteer “Download ZIP”.

Pak het ZIP-bestand uit naar een map naar keuze op uw computer.

Installeer Python (vink “Voeg Python toe aan PATH” aan) en de pakketten (pip install pandas requests rich) via de opdrachtprompt.

Voer het bestand Restore.bat uit en lees de meegeleverde handleiding.

Ik ben benieuwd hoe het voor u werkt!