Frozen 2x in 10 dagen

Stefan database bestand staat op C schijf waar ook mairlist op draait, de muziek staat op de NAS even ter verduidelijking :+1:

Je zei eerder iets anders :wink:

Daarom wilde ik het even verduidelijken.

Wat mij opvalt is het geheugen gebruik van mAirlist als deze niet meer reageert. Je zou zeggen dat er een memoryleak is, maar zonder de configuratie weet ik niet wat het veroorzaakt.

En SQLite database moet lokaal worden opgeslagen. Het is simpelweg niet gemaakt voor multiuser of over netwerk te werken, ongeacht de optie om de verbinding open te laten staan.

Daarnaast moet de database ook regelmatig opgeschoond worden. Ik had een issue dat mijn database groeide, en de oorzaak waren oude playlisten. Tegenwoordig ruim ik die ik op en optimaliseer ik de database daarna.

Hoi playlisten worden door mij gemaakt voor 24 uur/dag en staan op pc opgeslagen lijsten worden regelmatig verwijderd qua groote enkele kb per list. Heb het geheugen nu enkele dagen opgevolgd en zie het langzaam groeien van ca 15% bij opstart tot ruim 40-45% na 3 dagen en stil stijgende. Voor nu nog steeds onbekend waardoor dit komt. De DB probeer ik zoveel mogelijk te openen met de db.exe koppeling zodat ik mairlist hiermee niet extra belast…

@Aaldonk

Welke versie van mAirList gebruikt u?

Hoi Stefan versie 8.0.9

Hoe groot is jouw database? En ruim je de playlisten ook op uit de database of gooi je alleen bestanden weg? Dat laatste heeft weinig zin.

Hallo, ik heb dit intern doorgestuurd naar Torben. Het is mogelijk dat er onder bepaalde omstandigheden een geheugenlek is opgetreden. Torben moet dit grondig analyseren, wat waarschijnlijk pas na IBC mogelijk zal zijn.

Ik heb het zelf niet gemerkt, maar ik gebruik vijf zenders tegelijk met een PostgreSQL-database, niet een lokale.

Hoi het zijn eigen gemaakte playlisten per 24 uur deze zijn niet groot. Playlist wordt ingeladen via event datum tijd en niet via eventplanner dagelijks

Ok dank je wel hopelijk vinden ze iets :+1::speaker_high_volume:

@Aaldonk, hoe groot is jouw database bestand? Deze staat in de mAirlist folder en de standaard naam is ‘database.mldb’.

En hoe maak jij de playlisten? Doe je dat met mAirlist of maak die via een externe planner?

Bijna 20 mb groot onbekend of dit standaard deze grootte heeft?

Playlisten maak ik via de DB >> Genereren >> exporteren >> opslaan in map op bureaublad als .m3u bestand. Grootte per playlist 30-55 kb dus heel klein. Via eventplanner maak ik event aan waar deze playlisten iedere dag om 01:00 uur worden ingeladen voor een bepaalde datum.

Voeg je iedere dag de tracks in de playlist toe, en verwijder je de gedraaide tracks in de playlist? Als je het laatste niet doet dan blijft de playlist groeien in het geheugen.

Nog een tip voor het onderhoud van de database. Afspeellijsten en Afspeel History verwijderen, bijvoorbeeld ouder dan 30 dagen, en dan VACUUM uitvoeren zal de database een stuk kleiner maken. Overigens is de grootte niet schokkend maar ik heb gemerkt dat SQLite bij grote database soms enorm traag kan worden. Enige oplossing was toen herbouwen of opnieuw opbouwen.

Ik heb net getest en als ik alleen maar playlisten toevoeg (append) dan stijgt het geheugen gebruik enorm. Voor drie dagen voeg je 72 playlisten toe, die de playlist in het geheugen heeft staan. Als je dan ook nog afbeeldingen gebruikt, dan loopt het geheugengebruik helemaal op.

Met laden (load) worden alle items uit een playlist gehaald en alleen de nieuwe items staan erin. Kijk eens of dat scheelt.